مقاله پژوهشی
آیدا طلعتی ولی پور؛ مریم پورجمشیدی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی ویژگیهای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان 10 تا 12 سال انجام شد. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعهی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان رایانه، آموزش و نیز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی ویژگیهای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان 10 تا 12 سال انجام شد. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعهی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان رایانه، آموزش و نیز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. جامعهی آماری بخش کمی نیز کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بودند که از بین آنها 350 دانش-آموز به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش مرور نظاممند اسناد استفاده شد و دادهها به شیوه کدگذاری باز و مقولهبندی استخراج و از طریق تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از مقیاس تدوینشده مبتنی بر یافتههای کیفی، جمعآوری و با آزمونهای توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند. یافتهها در بخش کیفی منجر به استخراج 16 مؤلفهی اصلی و 62 مؤلفهی فرعی شد که عناصر رابطه کودکان را تشکیل میدهد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد مؤلفههای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت طراحی واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی برای کودکان 10 تا 12 سال متأثر از یکسری ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی آنان است و بایستی برای تعامل بهتر کودکان با نرمافزارهای آموزشی به ویژگیهای آنان توجه شود. مؤلفههای مشخصشده در این پژوهش میتواند به طراحان و تولیدکنندگان نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان در طراحی واسط کاربر اثربخش کمک نماید. همچنین معلمان را در انتخاب و ارزیابی نرمافزارهای آموزشی مناسب کودکان از منظر واسط کاربری یاری میدهد.
مقاله پژوهشی
محسن باقری؛ زهرا بساکی؛ سعید شاه حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبکهای یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گردید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشنهای آموزشی، اپلیکیشن سبکهای یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین موردبررسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبکهای یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گردید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشنهای آموزشی، اپلیکیشن سبکهای یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین موردبررسی قرار گرفت. در بخش دوم از روش تحقیق ارزشیابی استفاده شد. جامعه آماری مطالعه در بخش دوم پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی استان مرکزی در سال تحصیلی 1400-1399 بود که تعداد 30 نفر از آنها بهصورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، اپلیکیشن سبکهای یادگیری هانی و مامفورد (1992) و پرسشنامه محقق ساخته اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری بود. جهت تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که میانگین در تمامی ابعاد اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری بهطور معنیداری بالاتر از عدد معیار بود (P<0/01)، بهعبارتدیگر اعتبارسنجی معلمان نسبت به اپلیکیشن مثبت و رضایتبخش بود. این اپلیکیشن آموزشی بهعنوان یک ابزار مفید میتواند توسط معلمان جهت تشخیص سبکهای یادگیری دانشآموزان و بهکارگیری روشهای آموزش و یادگیری متناسب با آنها مورداستفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
سید رسول عمادی؛ شیوا فضلی
چکیده
درس ریاضی از دروس مهم و تا حدی چالشانگیز برای دانشآموزان محسوب میشود که امروزه از روشهای چندرسانهای مختلف ازجمله گرافیک برداری در آموزش آن میتوان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر ...
بیشتر
درس ریاضی از دروس مهم و تا حدی چالشانگیز برای دانشآموزان محسوب میشود که امروزه از روشهای چندرسانهای مختلف ازجمله گرافیک برداری در آموزش آن میتوان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بخش قهاوند در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 188 نفر بودند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه از طریق نرمافزار ایلستریتور تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کرد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و یادداری (محقق ساخته) در درس ریاضی بود. بر اساس نتایج آموزش گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری داشت. نتایج نشان داد آموزش توسط گرافیک برداری در مقایسه با تدریس به روش معمول در میزان یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی، تأثیر بیشتری دارد. با توجه به جذابیت روشهای چندرسانهای مانند گرافیک برداری برای فراگیران، پیشنهاد میشود معلمان از گرافیک برداری در تدریس ریاضی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
نصرالدین کرمی شیرازی؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک بهمنظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12 نفر بر اساس معیارهای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک بهمنظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12 نفر بر اساس معیارهای هدفمند ملاکی ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی هفت مرحلهای کلایزی (1978) و روش پدیدارشناسی انجام شد. اعتبار دادههای با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری، اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پس از تحلیل شواهد کیفی مقولههای سازماندهنده در 5 دسته ارائه شد. 7 مقوله در دسته «تولید زمان، هزینه و ایده اثربخش دنبالهدار»،7 مقوله پایه در دسته «درونسپاری یادگیری با نقش بار شناختی»، 5 مقوله پایه در دسته «مدیریت طرحریزی برنامه»،3 مقوله پایه در دسته «مدیریت یادگیری پیمایش از دور»، 6 مقوله پایه در دسته «تشخیص و تعیین همنیاز آموزش و هم فاصله فرکانسی با آموزش تازه». شناسایی چالشها و نکات تدریس اثربخش در بستر الکترونیکی به معلم این امکان را میدهد که چالشها و دامهای طراحی و توسعه تدریس الکترونیکی را دور بزند تا بتواند در مسیر موفقیت پیش برود.
مقاله پژوهشی
فرخ فیضی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ فاطمه جعفرخانی
چکیده
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. ازنظر هدف، پژوهش حاضر ازجملهی پژوهشهای توسعهای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوهی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعهی آماری مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان مشکوک به ...
بیشتر
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. ازنظر هدف، پژوهش حاضر ازجملهی پژوهشهای توسعهای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوهی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعهی آماری مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان مشکوک به اختلال یادگیری ریاضی پایههای چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود؛ که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس برایانت و هامیل (2000) تعداد 20 نفر که امکان دسترسی به آموزش آنلاین را داشتند، انتخاب و در دو گروه 10 نفری (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) قرار داده شدند. قبل از اجرای برنامه، آزمون مهارت حل مسئله برای دانشآموزان به شکل پیشآزمون اجرا و سپس برنامهی طراحیشده به مدت 6 هفتهی آموزشی اجرا گردید. در پایان پسآزمون برای هر دو گروه اجرا و نتایج بر اساس مقیاس استاندارد مهارت حل مسئله احدیانتو و همکاران (2020) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با بهکارگیری هوش مصنوعی به شکل تلفیقی در برنامهی آموزشی ریاضی، مهارت حل مسئله و خرده مهارتهای مربوط به آن در دانشآموزان افزایش معناداری دارد.
مقاله پژوهشی
سعید شیخی؛ محمد آرمند؛ علیرضا عصاره
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعهای است. ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعهای است. ازلحاظ نحوه گردآوری دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه برنامه درسی اعم از اساتید دانشگاهها میباشند که با روش نمونهگیری هدفمند 20 نفر انتخاب شدند. انتخاب افراد تا مرحله اشباع ادامه داشت. ابزار گردآوری دادهها بررسی اسناد ملی و بینالمللی مرتبط و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. درنهایت از روش دادهبنیاد و کدگذاری برای طبقهبندی دادهها استفاده شد. در مورد اعتبار مطالعه علاوه بر مطالعه مبانی نظری از شیوه بررسی بهوسیله اعضای پژوهش استفاده گردید. یافتهها بیانگر آن بود که مؤلفههای زیربنایی مناسب برنامه درسی کتب الکترونیکی شامل 19 مؤلفه روابط متوازن، ساختار رشد یافته، اثرات مخرب فراسیستم، مبانی پایهای مؤثر، تعیین منابع موردنیاز، نیازسنجی مفهوم، عمقینگری و همهجانبه نگری، تعیین نتایج معتبر، اجرای مؤثر، تنوع در روش، روشهای اثربخش، ارزیابی صلاحیت طراح و مجری، هدفمند بودن، از بین بردن فاصله بخشهای برنامه، ایجاد انگیزه مضاعف در نیروها، تصمیمات مدیریتی کارآمد و نگاه تخصصی مدیریت بودند؛ بنابراین کتب درسی الکترونیکی بهعنوان یک مفهوم جدید در حوزه برنامه درسی میتواند نه بهعنوان یک نظریه بلکه در حوزه آسیبشناسی نظریات و الگوهای به کار برده شده و نظریات و الگوهای که ازاینپس در حوزه برنامه درسی ارائه و اجرا میگردند مورداستفاده قرار گیرد. این مفهوم میتواند چارچوبی را برای اعتبارسنجی دیگر نظریات و الگوهای به کار برده شده در حوزه برنامه درسی (اعم از برنامه درسی بهعنوان محتوا؛ با بهرهمندی از یک یا دو بعد از ابعاد شناساییشده در این پژوهش؛ و یا برنامه درسی بهعنوان یک طرح کلی) ارائه دهد.
مقاله پژوهشی
چیمن مصطفی نژاد؛ عباس عباس پور؛ صمد برزویان شیروان؛ محمدرضا تقوا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوریهای نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوریهای نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی که توسط محققان پیشین در پژوهشهای مرتبط مورداستفاده قرار گرفت. کلیدواژههای جستجو در این تحقیق بر اساس سه مفهوم اصلی توسعه حرفهای، فناوریهای نوظهور و خودکارآمدی، و با استفاده از جستجوی مترادفها انجام شد. محققان فرآیند جستجوی پایگاههای داده را بهصورت مستقل انجام دادند. پس از بررسی 649 مقاله بر اساس عنوان و چکیده، تعداد 190 مقاله بهعنوان مقالات مرتبط باقی ماند. درنهایت، پس از غربالگری نهایی و حذف مقالات نامرتبط، 14 مقاله برای استفاده در تحقیق انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که یکپارچهسازی فناوری دیجیتال، تقویت باورهای فردی و کاهش فرسودگی دیجیتال، ارائه آموزشهای شغلی و غنیسازی شغلی از طریق سبکهای مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار، تغییر نگرش معلمان نسبت به فرآیندهای توسعه حرفهای و تقویت همکاریهای بین سازمانی، استفاده بهینه از فناوریهای نوظهور و بهرهمندی از سیستمهای دیجیتال آموزشی علاوه بر بهبود تعاملات میان فراگیران و معلمان، میتواند بهعنوان محرکی برای بهبود دستاوردهای تحصیلی و ارتقای کیفیت آموزش در محیطهای آموزشی تلقی شود. درنهایت، رفع موانع زیرساختی و فرهنگی، سیاستگذاریهای ناکافی میتواند زمینهساز پیشرفت قابلتوجهی در توسعه حرفهای معلمان گردد.