مقاله پژوهشی
شناسایی و اعتباریابی ویژگی‌های واسط کاربر نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان 10 تا 12 سال

آیدا طلعتی ولی پور؛ مریم پورجمشیدی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 9-42

https://doi.org/10.22054/jti.2025.82415.1513

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی ویژگی‏های واسط کاربری نرم‏افزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان 10 تا 12 سال انجام شد. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعه‏ی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان رایانه، آموزش و نیز دانش‏آموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و تولید اپلیکیشن سبک‌های یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران

محسن باقری؛ زهرا بساکی؛ سعید شاه حسینی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 43-59

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80238.1472

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبک‌های یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گردید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشن‌های آموزشی، اپلیکیشن سبک‌های یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین موردبررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی درس ریاضی

سید رسول عمادی؛ شیوا فضلی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 61-88

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83812.1539

چکیده
  درس ریاضی از دروس مهم و تا حدی چالش‏انگیز برای دانش‏آموزان محسوب می‏شود که امروزه از روش‏های چندرسانه‏ای مختلف ازجمله گرافیک برداری در آموزش آن می‏توان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانش‏آموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانش‏آموزان دختر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رویکرد پدیدارشناسانه به چالش‏های معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به‌منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش

نصرالدین کرمی شیرازی؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22054/jti.2025.80650.1480

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالش‏های معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به‌منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12 نفر بر اساس معیارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

فرخ فیضی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ فاطمه جعفرخانی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 115-143

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83671.1535

چکیده
  این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. ازنظر هدف، پژوهش حاضر ازجمله‌ی پژوهش‌های توسعه‌ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه‌ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه‌ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش‌آموزان مشکوک به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی

سعید شیخی؛ محمد آرمند؛ علیرضا عصاره

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 145-185

https://doi.org/10.22054/jti.2025.78189.1439

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعه‏ای است. ازلحاظ نحوه گردآوری داده‏ها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحب‌نظران و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری های نوظهور و خودکارآمدی

چیمن مصطفی نژاد؛ عباس عباس پور؛ صمد برزویان شیروان؛ محمدرضا تقوا

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، صفحه 187-226

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84322.1550

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های توسعه حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری‌های نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاه‌های علمی معتبر در حوزه‌های آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ...  بیشتر