بهروز سپیدنامه؛ فرهاد سراجی؛ علی اکبر عسگری مطیع؛ حسن مومنی؛ سعید زمانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان و نوع استفاده دانشآموزان متوسطه از فضای مجازی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری کلیۀ دانشآموزان متوسطه استان همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 500 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان و نوع استفاده دانشآموزان متوسطه از فضای مجازی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری کلیۀ دانشآموزان متوسطه استان همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 500 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محقق ساخته بود که اعتبار آن با دیدگاه اساتید و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ(92/0) حاصل شد. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی(فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی(T مستقل و کای دو) با کمک نرم افزار Spss24 استفاده شد. یافتهها نشان داد 5/84 دانشآموزان بین 2 تا 5 ساعت، 13/0 کمتر از 1 ساعت و 5/2 بیشتر از 5 ساعت در روز با اینترنت سر و کار دارند. نتایج نشان داد میزان استفاده دانشآموزان از فضای مجازی کمتر از حد متوسط(3) است و بیشترین نوع استفاده به ترتیب مربوط به «انجام تکالیف درسی»، «کسب اطلاعات عمومی»، «ارتباط با همکلاسی» و «گوش دادن به موسقی و آهنگ» بود. در مورد شبکههای اجتماعی تلگرام، واتساپ و شاد میزان استفاده دخترها از پسرها بیشتر و در مورد فیس بوک و اینستاگرام استفاده پسران از دختران بیشتر بود(05/0>P). همچنین در رابطه با نوع استفاده از فضای مجازی، نتایج آزمون کایدو نشان داد دختران بیشتر از پسران برای انجام تکالیف درسی از فضای مجازی استفاده میکنند. میتوان نتیجه گرفت میزان استفاده دانشآموزان از فضای مجازی زیاد نیست و موارد استفاده بیشتر مربوط به امورات درسی و تعاملات اجتماعی با همکلاسیها و دوستان است.
مرجان آل بهبهانی؛ حسن مومنی
چکیده
در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصتهای بیشمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانشآموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل دادهها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانشآموز ...
بیشتر
در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصتهای بیشمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانشآموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل دادهها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانشآموز دوره متوسطه مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. نمونهگیری هدفمند و حجم نمونه بر اساس معیار اشباع نظری بود و برای اعتبار یافتهها در کنار تحلیل و بازبینی مجدد کدها از صاحب نظران بیرون از تحقیق نیز استفاده شد. حاصل یافتهها 55 مفهوم اولیه، 9 درون مایه اصلی و هسته اصلی پژوهش یعنی "اعتیاد اینترنتی به مثابه همدردِ دردساز" بود. مضامین اصلی شناسایی شده شامل «گریز از در خود بودن»، «اختلالات سهگانه (جسمی- جنسی و روانی)»، «مدیریت اتصال»، «اهمال کاری نظاممند»، «واپسزنی نظام مدرسه»، «صمیمیتزدایی» و «تسهیلگر چند بعدی» بودند. در نهایت، مضامین اصلی در قالب مدل پنجگانه اشتراوس و کوربین یعنی علل اصلی، علل زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها صورت بندی شدند.