معصومه نصراللهی
چکیده
چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به آموزش الکترونیکی در آموزشوپرورش بوده است؛ این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی(تحقیقات موردی و کاربردی) می باشد .جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان رباطکریم که تعداد آنها ...
بیشتر
چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به آموزش الکترونیکی در آموزشوپرورش بوده است؛ این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی(تحقیقات موردی و کاربردی) می باشد .جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان رباطکریم که تعداد آنها حدود 667 نفر است، تشکیل میدهند، با استفاده از جدول مورگان 242 نفر در نمونه آماری این مطالعه بوده است. برای انتخاب گروه نمونه هم از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در این پژوهش چهار مؤلفه ویژگیهای فردی، عوامل محیطی و زیرساختها، رسانه آموزشی و محتوای آموزشی مطالعه شد و برای هر مؤلفه هم شاخصهایی تعیین شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که دادههای پژوهش حاضر بهوسیله یک پرسشنامه 30 سؤالی محقق ساخته به دست آمده است. این پرسشنامه به کمک کارشناسان و صاحبنظران آموزشوپرورش و یافتههای تحقیقات پیشین تنظیم و تدوین گردید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که عامل محیطی و زیرساختها (3.11)، رسانه آموزشی (2.43)، ویژگیهای فردی یادگیرنده (2.39) و در پایان محتوای آموزشی (2.08) به ترتیب اولویت به دست آمده است. مؤلفههای هر یک از این عوامل نیز رتبهبندی شد که تجربه و سطح آشنایی با کامپیوتر و اینترنت (8.52) در بالاترین حد و تناسب محتوای آموزشی با نیاز شغلی (2.38) در پایینترین حد قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد که معلمان ازاینجهت به آموزش الکترونیکی تمایل دارند که در کمترین زمان و با کمترین هزینه بتوانند در کلاسهای ضمن خدمت شرکت کنند. چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به آموزش الکترونیکی در آموزشوپرورش بوده است؛ این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی(تحقیقات موردی و کاربردی) می باشد .جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان رباطکریم که تعداد آنها حدود 667 نفر است، تشکیل میدهند، با استفاده از جدول مورگان 242 نفر در نمونه آماری این مطالعه بوده است. برای انتخاب گروه نمونه هم از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در این پژوهش چهار مؤلفه ویژگیهای فردی، عوامل محیطی و زیرساختها، رسانه آموزشی و محتوای آموزشی مطالعه شد و برای هر مؤلفه هم شاخصهایی تعیین شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که دادههای پژوهش حاضر بهوسیله یک پرسشنامه 30 سؤالی محقق ساخته به دست آمده است. این پرسشنامه به کمک کارشناسان و صاحبنظران آموزشوپرورش و یافتههای تحقیقات پیشین تنظیم و تدوین گردید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که عامل محیطی و زیرساختها (3.11)، رسانه آموزشی (2.43)، ویژگیهای فردی یادگیرنده (2.39) و در پایان محتوای آموزشی (2.08) به ترتیب اولویت به دست آمده است. مؤلفههای هر یک از این عوامل نیز رتبهبندی شد که تجربه و سطح آشنایی با کامپیوتر و اینترنت (8.52) در بالاترین حد و تناسب محتوای آموزشی با نیاز شغلی (2.38) در پایینترین حد قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد که معلمان ازاینجهت به آموزش الکترونیکی تمایل دارند که در کمترین زمان و با کمترین هزینه بتوانند در کلاسهای ضمن خدمت شرکت کنند.