مقاله پژوهشی
مریم پورجمشیدی؛ آیدا طلعتی ولی پور
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و اعتباریابی ویژگیهای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان بود. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعهی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان حوزه-ی رایانه و آموزش و نیز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به روش هدفمند انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی و اعتباریابی ویژگیهای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان بود. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعهی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان حوزه-ی رایانه و آموزش و نیز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. جامعهی آماری بخش کمی نیز کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بودند که از بین آنها 350 دانشآموز به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش مرور نظامند اسناد استفاده شد و دادهها به شیوه کدگذاری باز و مقولهبندی استخراج شدند و از طریق تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از مقیاس تدوین شده مبتنی بر یافتههای کیفی، جمعآوری و با آزمونهای توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها در بخش کیفی منجر به استخراج 16 مولفهی اصلی و 62 مولفهی فرعی شد که عناصر رابط کاربری کودکان را تشکیل میدهد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد مولفههای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت طراحی واسط کاربری نرم-افزارهای آموزشی برای کودکان 10 تا 12 سال متأثر از یکسری ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی آنان است و بایستی برای تعامل بهتر کودکان با نرم افزارهای آموزشی به ویژگیهای آنان توجه شود.
مقاله پژوهشی
محسن باقری؛ زهرا بساکی؛ سعید شاه حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبکهای یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گریدید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشنهای آموزشی، اپلیکیشن سبکهای یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین مورد بررسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبکهای یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گریدید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشنهای آموزشی، اپلیکیشن سبکهای یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم از روش تحقیق ارزشیابی استفاده شد.جامعه آماری مطالعه در بخش دوم پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی استان مرکزی در سال تحصیلی1400-1399 بود که تعداد 30 نفر از آنها به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، اپلیکیشن سبک های یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری بود. جهت تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. یافتههای کمی پژوهش و نتایج بدست آمده از آزمون تی تک نمونهای، حاکی از آن بود که میانگین بدست آمده در تمامی ابعاد اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری به طور معنی داری بیشتر از عدد 3 بود (P<0/01)، به عبارت دیگر اعتبارسنجی معلمان نسبت به اپلیکیشن مثبت و رضایت بخش بود. این اپلیکیشن آموزشی به عنوان یک ابزار مفید می تواند توسط معلمان جهت تشخیص سبک های یادگیری دانش آموزان و بکارگیری روشهای آموزش و یادگیری متناسب با آنها مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
سید رسول عمادی؛ شیوا فضلی
چکیده
درس ریاضی از دروس مهم و تاحدی چالشانگیز برای دانشآموزان محسوب میشود که امروزه از روشهای چندرسانهای مختلف از جمله گرافیک برداری در آموزش آن میتوان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه ...
بیشتر
درس ریاضی از دروس مهم و تاحدی چالشانگیز برای دانشآموزان محسوب میشود که امروزه از روشهای چندرسانهای مختلف از جمله گرافیک برداری در آموزش آن میتوان بهره برد. هدف این پژوهش، تعیین اثر گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی بخش قهاوند در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 188 نفر بودند که نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه از طریق نرم افزار ایلستریتور تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت کرد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و یادداری (محقق ساخته) در درس ریاضی بود. بر اساس نتایج آموزش گرافیک برداری بر یادداری و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش-آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت. نتایج نشان داد آموزش توسط گرافیک برداری در مقایسه با تدریس به روش معمول در میزان یادداری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی، تاثیر بیشتری دارد. با توجه به جذابیت روشهای چندرسانهای مانند گرافیک برداری برای فراگیران، پیشنهاد میشود معلمان از گرافیک برداری در تدریس ریاضی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
نصرالدین کرمی شیرازی؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12نفر براساس معیارهای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی چالشهای معلمان ابتدایی فارس از تدریس مبتنی بر بسترهای الکترونیک به منظور ارائه الگوی تدریس اثربخش بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختمند بود. بر این اساس، از بین خبرگان علمی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی 12نفر براساس معیارهای هدفمند ملاکی ورود به پژوهش انتخاب شدند. تحلیل مصاحبهها، با استفاده از الگوی هفت مرحلهای کلایزی(1978) و روش پدیدارشناسی انجام شد. اعتبار دادههای با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری، اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پس از تحلیل شواهدکیفی مقولههای سازماندهنده در 5 دسته ارائه شد. 7مقوله در دسته «تولید زمان، هزینه و ایده اثربخش دنبالهدار»،7مقوله پایه در دسته «درونسپاری یادگیری با نقش بار شناختی»، 5 مقوله پایه در دسته «مدیریت طرحریزی برنامه»،3 مقوله پایه در دسته «مدیریت یادگیری پیمایش از دور»، 6 مقوله پایه در دسته «تشخیص و تعیین همنیاز آموزش و هم فاصله فرکانسی با آموزش تازه». شناسایی چالشها و نکات تدریس اثربخش در بستر الکترونیکی به معلم این امکان را میدهد که چالشها و دامهای طراحی و توسعه تدریس الکترونیکی را دور بزند تا بتواند در مسیر موفقیت پیش برود.
مقاله پژوهشی
فرخ فیضی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ فاطمه جعفرخانی
چکیده
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. از نظر هدف، پژوهش حاضر از جمله ی پژوهش های توسعه ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان مشکوک به اختلال ...
بیشتر
این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. از نظر هدف، پژوهش حاضر از جمله ی پژوهش های توسعه ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش آموزان مشکوک به اختلال یادگیری ریاضی پایه های چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان ماهیدشت استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. که پس از غربالگری با استفاده از مقیاس برایانت و هامیل (2000) تعداد 20 نفر که امکان دسترسی به آموزش آنلاین را داشتند، انتخاب و در دو گروه 10 نفری (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) قرار داده شدند. قبل از اجرای برنامه، آزمون مهارت حل مسأله برای دانش آموزان به شکل پیش آزمون اجرا و سپس برنامه ی طراحی شده به مدت 6 هفته ی آموزشی اجرا گردید. در پایان پس آزمون برای هر دو گروه اجرا و نتایج بر اساس مقیاس استاندارد مهارت حل مسأله احدیانتو و همکاران (2020) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با به کارگیری هوش مصنوعی به شکل تلفیقی در برنامه ی آموزشی ریاضی، مهارت حل مسأله و خرده مهارت های مربوط به آن در دانش آموزان افزایش معناداری دارد.
مقاله پژوهشی
سعید شیخی؛ محمد آرمند؛ علیرضا عصاره
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعهای است. از لحاظ نحوه گردآوری دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و خبرگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار بخشی الگوی تدوین کتب درسی الکترونیکی در آموزش عالی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، هم کاربردی و هم توسعهای است. از لحاظ نحوه گردآوری دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بخش کیفی داده بنیاد و در بخش کمی پیمایش مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه برنامه درسی اعم از اساتید دانشگاهها میباشند که با روش نمونهگیری هدفمند 20 نفر انتخاب شدند. انتخاب افراد تا مرحله اشباع ادامه داشت. ابزار گردآوری دادهها بررسی اسناد ملی و بینالمللی مرتبط و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمهساختار یافته بود. در نهایت از روش دادهبنیاد و کدگذاری برای طبقهبندی دادهها استفاده شد. در مورد اعتبار مطالعه علاوه بر مطالعه مبانی نظری از شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید. یافتهها بیانگر آن بود که مؤلفههای زیربنایی مناسب برنامه درسی کتب الکترونیک شامل 19 مؤلفه روابط متوازن، ساختار رشد یافته، اثرات مخرب فراسیستم، مبانی پایهای مؤثر، تعیین منابع موردنیاز، نیازسنجی مفهوم، عمقینگری و همه جانبه نگری، تعیین نتایج معتبر، اجرای مؤثر، تنوع در روش، روشهای اثربخش، ارزیابی صلاحیت طراح و مجری، هدفمند بودن، از بین بردن فاصله بخشهای برنامه، ایجاد انگیزه مضاعف در نیروها، تصمیمات مدیریتی کارآمد و نگاه تخصصی مدیریت بودند.
مقاله پژوهشی
چیمن مصطفی نژاد؛ عباس عباس پور؛ صمد برزویان شیروان؛ محمدرضا تقوا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری های نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و علوم ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری های نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی که توسط محققان پیشین در پژوهشهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفت. کلیدواژههای جستجو در این تحقیق بر اساس سه مفهوم اصلی توسعه حرفه ای، فناوری های نو ظهور و خودکارآمدی، و با استفاده از جستجوی مترادفها انجام شد. محققان فرآیند جستجوی پایگاههای داده را بهصورت مستقل انجام دادند. پس از بررسی 649 مقاله بر اساس عنوان و چکیده، تعداد 190 مقاله به عنوان مقالات مرتبط باقی ماند. در نهایت، پس از غربالگری نهایی و حذف مقالات نامرتبط، 14 مقاله برای استفاده در تحقیق انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که یکپارچه سازی فناوری دیجیتال، تقویت باورهای فردی وکاهش فرسودگی دیجیتال، ارائه آموزشهای شغلی و غنیسازی شغلی از طریق سبکهای مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار، تغییر نگرش معلمان نسبت به فرآیندهای توسعه حرفهای و تقویت همکاریهای بینسازمانی، استفاده بهینه از فناوریهای نوظهور و بهرهمندی از سیستمهای دیجیتال آموزشی علاوه بر بهبود تعاملات میان فراگیران و معلمان، میتواند به عنوان محرکی برای بهبود دستاوردهای تحصیلی و ارتقای کیفیت آموزش در محیطهای آموزشی تلقی شود. در نهایت، رفع موانع زیرساختی و فرهنگی، سیاستگذاریهای ناکافی میتواند زمینهساز پیشرفت قابل توجهی در توسعه حرفهای معلمان گردد.