عطا برزگری؛ اسماعیل عظیمی؛ جواد حاتمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر ویدئو افتراقی در مقایسه با یادگیری مبتنی بر ویدئو معمولی بر یادگیری، یادگیری خودتنظیم و رضایت از دوره یادگیرندگان با رویکردی نوآورانه بود. اهمیت درنظرگرفتن نیازها و ویژگیهای متنوع یادگیرندگان در محیطهای یادگیری آنلاین امری ضروری بوده و امروزه با بهرهمندی محیطهای یادگیری از ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر ویدئو افتراقی در مقایسه با یادگیری مبتنی بر ویدئو معمولی بر یادگیری، یادگیری خودتنظیم و رضایت از دوره یادگیرندگان با رویکردی نوآورانه بود. اهمیت درنظرگرفتن نیازها و ویژگیهای متنوع یادگیرندگان در محیطهای یادگیری آنلاین امری ضروری بوده و امروزه با بهرهمندی محیطهای یادگیری از ابزارهای فناورانه، در کانون توجه پژوهشگران حوزه آموزش قرار گرفته است بحثی چالشی است، اما بااینحال یک رویکرد آموزشی منسجمی و غنی شده با فناوری که بتواند به این چالش بپردازد کمتر به چشم میخورد جایی که ابزار واکاوی یادگیری میتواند کمککننده باشد. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 60 معلم انتخاب شده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزارهای جمعآوری داده شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین، آزمون محقق ساخته یادگیری، پرسشنامه سنجش رضایت از دوره و ابزار واکاوی یادگیری بودند. دوره آموزشی اصول طراحی آموزشی برای معلمان در 5 جلسه طراحی شده و بهصورت افتراقی به کمک ابزار واکاوی، برای گروه آزمایش و بهصورت معمولی برای گروه کنترل برگزار شد. بهمنظور بررسی تغییرات مداخله آموزشی، از کلیه یادگیرندگان پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد. برای تجزیه تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد یادگیری، یادگیری خودتنظیم و رضایت یادگیرندگان در رویکرد نوآورانه یادگیری افتراقی مبتنی بر ویدئو بهصورت معناداری نسبت به یادگیری مبتنی بر ویدئو معمولی، بیشتر بود. بر اساس نتایج، در انتها پیشنهادها مورد بحث قرار گرفت.