امکان‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در انتخاب و سازمان‌دهی محتوای کتاب‌های درسی متناسب با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

صادق احمدی؛ رضا میرعرب رضی؛ داود طهماسب زاده شیخلار؛ امین پروری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.85826.1576

چکیده
  توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در امر آموزش از همان دوره ابتدایی می‌تواند زمینه پرورش آن‌ها متناسب با نیازها و استعدادهایشان را فراهم سازد. در این راستا پیشرفت فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های منحصربه‌فرد هر یک از دانش‌آموزان در این زمینه نویدبخش باشد. لذا این پژوهش با هدف امکان‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در ...  بیشتر

فناوری‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای افراد با آسیب بینایی: مرور نظام‌مند

اسماعیل زارعی زوارکی؛ راضیه تاج ور رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.86920.1598

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی نظام‌مند فناوری‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) است که به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد دارای آسیب بینایی طراحی شده‌اند. با توجه به رشد سریع تکنولوژی و نقش فزاینده هوش مصنوعی در توسعه ابزارهای هوشمند، این مطالعه تلاش می‌کند تا ضمن شناسایی و طبقه‌بندی فناوری‌های موجود، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در کاربرد ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی الگوی کیفیت آموزش ابتدایی با تاکید بر نقش فناوری های نوظهور: رویکرد آمیخته

زهره ابراهیمی؛ صمد برزویان شیروان؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ اسماعیل زارعی زوارکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آبان 1404

https://doi.org/10.22054/jti.2025.84549.1556

چکیده
  این پژوهش با رویکردی آمیخته، به دنبال اعتبارسنجی و تدوین الگویی برای کیفیت آموزش ابتدایی با تأکید بر نقش فناوری‌های نوظهور است. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از متخصصان حوزه آموزش و فناوری جمع‌آوری و با استفاده از روش نظریه مبنایی (Grounded Theory) تحلیل شدند. پس از دستیابی به اشباع نظری، کدگذاری مصاحبه‌ها ...  بیشتر

فرصت های بهره گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی

خیرالنساء رمضان زاده؛ محمد علی رستمی نژاد

دوره 8، شماره 28 ، تیر 1404، ، صفحه 59-92

https://doi.org/10.22054/jti.2025.81279.1494

چکیده
  هدف این تحقیق، مطالعه نظام‌مند فرصت‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد شش مرحله‌ای سنتزپژوهی روبرتس است. برای یافتن فرصت‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش عالی، پژوهش‌های اخیر با روشی نظام‌مند انتخاب شده‌اند. جامعه موردمطالعه، تحقیقات انجام‌شده شامل 659 مطالعه است ...  بیشتر

طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

فرخ فیضی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ حسن رشیدی؛ فاطمه جعفرخانی

دوره 8، شماره 27 ، فروردین 1404، ، صفحه 115-143

https://doi.org/10.22054/jti.2025.83671.1535

چکیده
  این مطالعه با هدف طراحی برنامه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و بررسی اثربخشی آن بر مهارت حل مسئله دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفت. ازنظر هدف، پژوهش حاضر ازجمله‌ی پژوهش‌های توسعه‌ای با ماهیت اکتشافی است و انجام آن به شیوه‌ی نیمه آزمایشی با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه‌ی آماری مطالعه، شامل کلیه دانش‌آموزان مشکوک به ...  بیشتر

مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی

سهراب عظیم پور؛ محمد شاهعلیزاده؛ شهین پور بهرامی؛ امیر محسن طاهری کردکندی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1403، ، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22054/jti.2025.82760.1520

چکیده
  هوش مصنوعی و کاربردهای آن در حیطه آموزش، تدریس، و یادگیری با ظهور ابزارهایی همچون چت جی‌پی‌تی و دیگر ابزارهای پس از آن از سال ۲۰۲۲ به بعد، در حال شکوفایی و همچنین ایجاد چالش‌های جدیدی در عرصه تدریس و یادگیری است. ازاین‌رو هدف از این تحقیق، مرور نظام‌مند چالش‌های کاربست هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری در سطح آموزش عالی است. در این تحقیق ...  بیشتر

فراترکیب کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیط‌های آموزشی هوشمند

زهرا حیدری؛ زهرا طالب؛ زینب گلزاری

دوره 6، شماره 20 ، تیر 1402، ، صفحه 134-165

https://doi.org/10.22054/jti.2023.75649.1397

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیط‌های آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوری‌های آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب می‌باشد. جامعه مورد بررسی پژوهش‌های علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزه‌ی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژه‌های کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، ...  بیشتر