نرگس هوشمند همدانی
چکیده
با پیشرفت فناوریهای آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان شاخهای برای رشد یادگیری پدیدار شده و نظر یادگیرندگان زبان، مدرسین و پژوهشگران را نیز به خود جلب کرده است. بررسی و یا طراحی بازیهای دیجیتالی با هدف یادگیری زبان به حوزهی پژوهشی ویژهای تبدیل شده است و با عنوان " بازی دیجیتالی مبتنی بر یادگیری زبان" (DGBLL) از آن صحبت میشود. ...
بیشتر
با پیشرفت فناوریهای آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان شاخهای برای رشد یادگیری پدیدار شده و نظر یادگیرندگان زبان، مدرسین و پژوهشگران را نیز به خود جلب کرده است. بررسی و یا طراحی بازیهای دیجیتالی با هدف یادگیری زبان به حوزهی پژوهشی ویژهای تبدیل شده است و با عنوان " بازی دیجیتالی مبتنی بر یادگیری زبان" (DGBLL) از آن صحبت میشود. در این مقاله با هدف مطالعهی ارتباط بین امکانات آموزشی در بازیهای دیجیتالی ویادگیری زبانهای خارجی، ضمن بررسی پژوهشهای جدید انجام شده در مورد تاثیر بازیهای دیجیتالی بر روی یادگیری زبان، انواع بازیهای دیجیتالی شناسایی شده مبتنی بر یادگیری زبان بررسی میشود. همچنین برخی از نظریههای یادگیری زبان و چگونگی استفاده از آنها در یادگیری بر اساس بازیهای دیجیتالی مورد مطالعه قرار میگیرد. سپس دستاوردهای پژوهشها و توصیههای ارائه شده توسط محققین برای طراحی این نوع بازیها بر یادگیری زبان بررسی میشود. در این مقاله محورهای زیر مورد مطالعه قرار گرفتهاست: 1-ابعاد نظری یادگیری زبان مبتنی بر بازیهای دیجیتالی، 2- یافتههای حاصل از تاثیر بازی دیجیتالی بر یادگیری زبان، 3- پیشنهادات ارائه شده توسط پژوهشگران برای طراحی مناسبتر بازیهای دیجیتالی بر اساس یادگیری زبان . این بررسی به مدرسین و یادگیرندگان زبان ، جهت استفادهی مناسب از بازیهای دیجیتالی برای آموزش و یادگیری زبان کمک مینماید. همچنین این مطالعه می تواند برای طراحان بازیهای دیجیتالی بومی، زمینه و الهام بخش طراحی بازیهایی با رویکرد یادگیری زبانهای خارجی باشد، و نشان میدهد مباحث نظری یادگیری از چه جنبههایی میتواند به طراحی و اجرای بازیها برای یادگیری زبان کمک کند.