نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهیدرجایی، تهران، ایران،
2 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران،
چکیده
یکی از ظرفیتهایی که به دنبال ظهور فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری به کار گرفته شد؛ استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهارم ابتدایی در درس ریاضی انجام گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی بوده و همچنین در طبقهبندی تحقیقات بر اساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 4215 بود که در سال تحصیلی 95 – 94 مشغول به تحصیل بودند. برای انجام پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند، دو کلاس متشکل از 60 دانشآموز بهعنوان نمونه آماری در دو گروه آزمایش و گواه از جامعه موردمطالعه انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل داده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف میانگین) و آمار استنباطی (آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دانشآموزانی که در فرایند یاددهی- یادگیری از شبکه اجتماعی مجازی (تلگرام) استفاده کردهاند از عملکرد تحصیلی بالایی نیز در درس ریاضی برخوردار بودهاند. همچنین علیرغم دلنگرانیهایی که در خصوص کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد؛ میتوان با برنامهریزیهای دقیق و هدفمند از ظرفیتهای این فناوری برای ارتقاء سطح آموزش و فرایند یاددهی – یادگیری بهرهمند شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Social networks and their impact on the academic performance of students in fourth grade mathematics
نویسندگان [English]
- Ramin Poureskandari 1
- mehran farajolahi 2
1 PNU university
2
چکیده [English]
The use of virtual social networks was one of the capacities that followed the emergence of information and communication technologies in teaching and learning, therefore, the present study aimed to study the impact of virtual social networks on The academic performance of fourth grade elementary students was assessed in mathematics. The present study is a quasi-experimental one in terms of data collection method and is also a type of applied research in the classification of research by purpose. The statistical population of the present study was 4215 students of fourth grade elementary school in Ardabil who were in the academic year 94-95. For purposeful sampling, two classes of 60 students were selected as the statistical sample in two experimental and control groups from the study population. Descriptive statistics (frequency, percentage, mean درصد standard deviation) and inferential statistics (independent t-test and covariance analysis) were used for data analysis. Version 23 was used. The results showed that students who used virtual social network (TEG) in the teaching-learning process had a high educational performance in mathematics. Also, in spite of concerns about the use of virtual social networks, it is possible to utilize the technology's capacity to enhance the teaching and learning process through careful planning.
کلیدواژهها [English]
- Social networks
- academic performance
- mathematic