نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی . تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران،تهران، ایران.
4 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
در اقتصاد پویای جهان امروز، رویکردهای سنتی کسبوکار، دیگر پاسخگوی نیازهای رشد، بقا و رقابت در بازار نبوده و کارآفرینی بهعنوان ضرورت، پیش روی سازمانها و افراد قرار گرفته است. در چنین وضعیتی، سازوکارهای مؤثر بر ارزشهای فرهنگی بهطور گستردهای میتوانند در گرایش افراد به کارآفرینی، چه بهصورت فردی و چه در بافت یک کسبوکار موجود مؤثر باشند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر تلویزیون و محتوای برنامههای تلویزیونی بر قصد کارآفرینانه مخاطبان آن است. رویکرد مطالعه حاضر، کمّی و جامعه موردپژوهش شامل مخاطبان برنامههای تلویزیونی در شهر تهران سال 96-97 که رسانه ملی را میبینند انتخاب شد و بر اساس جدول مورگان نمونه به تعداد 384 نفر با رویکرد تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه توزیع گردید. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. یافتههای تحقیق بیانگر آن است محتوای کارآفرینی و اجتماعی برنامه تلویزیونی تأثیر مثبت و معنادار بر قصد کارآفرینانه فردی دارد. محتوای اجتماعی و قصد کارآفرینانه فردی بر قصد کارآفرینانه سازمانی تأثیر دارد؛ اما محتوای کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه سازمانی تأثیر ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploring Entrepreneurship Education Television Programs effects on audience’ Entrepreneurial intention (Case Study: Tehran city)
نویسندگان [English]
- siros madandar 1
- khadijeh aliabadi 2
- reza mohammad kazemi 3
- abbas abbaspour 4
1 TV producer working on irib Sports Network
2 1. Khadijah Ali Abadi . Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. Tehran . Iran (Author of the article)
3 Associate Professor of Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran. Iran
4 4. Abbas Abbaspour . Professor, Faculty of Psychology and Science, Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]
In today’s world dynamic economy, traditional approaches do not meet the needs of growth and survival and competition and entrepreneurship is seen as anecessity for institutions and individuals. in such Situation,the mechanisms effecting cultural values can be widely used in the tendency of individuals to engage in entrepreneurship, either individually or in from of a business context might be effective.
The quantitative and research population of the present study was selected as the target audience of television programs in the city of Tehran in 2017-18 that view the national media. Based on Morgan's table, a sample of 384 people was selected using a simple random approach and a questionnaire was distributed. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The findings of the study indicate that the social and entrepreneurial content of the television program has a positive and significant effect on individual entrepreneurial intention. Social content and individual entrepreneurial intention influence organizational entrepreneurial intention. But entrepreneurial content does not affect organizational entrepreneurial intention.
.
کلیدواژهها [English]
- "Education
- Entrepreneurship" "Programs
- Television" "Intent
- Entrepreneur"