نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

2 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

3 استاد گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

4 استاد گروه سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران

چکیده

این تحقیق با هدف تعیین «تأثیر الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی» انجام شد. برای سنجش میزان اثربخشی این الگو از طرح شبه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل همه دانش‌آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی بود. تعداد 19 نفر از دانش‌آموزان با آسیب بینایی از پایه سوم دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1403 از مدارس استثنایی شهر و شهرستان‌های تهران به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق رویکرد تلفیقی(حضوری و مجازی) به‌کار گرفته شد. در اجرای پژوهش، در ابتدا بسته یادگیری با رویکرد تلفیقی و متناسب با ویژگی‌های مخاطبان برای درس «اندازه‌گیری مواد» پایه سوم ابتدایی، طراحی و آماده شد، سپس از آن در فرایند تدریس- یادگیری دانش‌آموزان با آسیب بینایی گروه آزمایش به دو روش حضوری و مجازی استفاده شد. سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان با آزمون محقق‌ساخته انجام شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به‌دست آمده از تحلیل داده‌های فرضیه پژوهش نشان داد که پس از حذف پیش‌آزمون(میانگین تعدیل‌شده)، بین میانگین نمره‌های یادگیری در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد(001/0P<) و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که الگوی بسته یادگیری برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی موثر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این الگو به‌منظور تهیه، تولید و به‌کارگیری بسته یادگیری برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of the learning package model based on blended approach on the learning rate of students with visual impairment in the first period of elementary school in the course of experimental sciences

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Zaeri 1
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
  • Parviz Sharifidaramadi 3
  • Ali Delavar 4

1 PhD student, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

4 Professor of Assessment Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba&#039;i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of determining "the effect of the learning package model based on the blended approach on the learning rate of students with visual impairment in the first period of elementary school in experimental sciences". To measure the effectiveness of this model, a quasi-experimental design with pre-test-post-test and two experimental and control groups was used. The statistical population included all students with visual impairment in the first period of elementary school. 19 students from the third grade in the academic year of 1402-1403 were selected in a purposeful and accessible manner. In this research, a blended approach (face-to-face and virtual) was used. At first, the learning package was designed and prepared, then it was used in the teaching-learning process. The measurement of students' learning was done with a researcher-made test. Mean and standard deviation were used for descriptive statistics and covariance analysis was used for inferential statistics. The results obtained from the data analysis of the research hypothesis showed that after removing the pre-test (adjusted mean), there is a significant difference between the average learning scores in the post-test phase (P<0.001) and the research hypothesis was confirmed. According to the research results, it can be said that the learning package model is effective for visually impaired students. Therefore, it is suggested to use this model in order to prepare, produce and apply the learning package for students with visual impairment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended approach
  • learning package model
  • visual impairment
  • elementary school
  • experimental sciences