نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/jti.2024.76620.1409

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه ها و طراحی محیط یادگیری غنی شده به منظور ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان و اعتبار یابی درونی آن انجام شد. این پژوهش با روش آمیخته از نوع اکتشافی انجام گرفت . مولفه های طراحی محیط یادگیری غنی شده با تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار ان ویوو شناسایی شدند. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی متخصصین مرتبط با موضوع در رشته های تکنولوژی آموزشی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، اساتید دارای سوابق پژوهشی و اجرایی در زمینه یادگیری الکترونیکی ،معلمان مدارس استعداد درخشان، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی بودند.نمونه ها در هر دو گروه به صورت هدفمند انتخاب شدند،در بخش کیفی 30 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 31 نفر از متخصصین در دانشگاه ها و مدارس استعداد درخشان بودند. جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه نیمه ساختار یافته و اسناد و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت.براساس تحلیل محتوای انجام شده ، هشت مولفه اصلی و 24 زیرمولفه برای مولفه های اصلی استخراج گردید. پس از تحلیل محتوا و استخراج نمودن کدها ، مولفه ها و زیر مولفه ها در قالب الگو ارائه شدند. براساس نظر متخصصان ، الگوی ارائه شده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثر بخشی لازم را برای ارتقای مهارت حل مسئله دانش آموزان استعداد درخشان دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and validating the enriched learning environment in order to improve the problem solving skills of gifted students

نویسنده [English]

  • roghayeh afshari

Phd Student Allameh Tabatabaei University

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of identifying the components and designing the enriched learning environment in order to improve the problem solving skills of gifted students and its internal validation. This research was done with a mixed method of exploratory type. The design components of the enriched learning environment were identified by inductive content analysis and En Vivo software. The statistical population in the qualitative and quantitative section is experts related to the subject in the fields of educational technology, education and upbringing of exceptional children, professors with research and executive records in the field of e-learning, teachers of gifted schools, written and electronic documents and resources. The samples were purposefully selected in both groups, in the qualitative section, there were 30 experts and in the quantitative section, there were 31 experts in universities and schools of brilliant talent. Data collection was done in the qualitative part using the content analysis of semi-structured interviews and documents and in the quantitative part through the researcher-made questionnaire. Based on the content analysis, eight main components and 24 sub-components were extracted for the main components. After analyzing the content and extracting the codes, the components and sub-components were presented in the form of a template. According to experts, the presented model has good internal validity and has the necessary effect to improve the problem solving skills gifted students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Enriched learning environment,"
  • problem solving"
  • student"
  • "
  • Gifted"