نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 استاد گروه سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/jti.2024.82644.1519

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهش‌ها در ارتباط با آموزش استیم برای دانش‌آموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به‌ صورت مرور نظام‌مند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانش‌آموزان با استعداد، (2) فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانش‌آموزان با استعداد انجام شده است. جستجو در پایگاه‌های داده‌ای معتبر شامل اسکوپوس، وب آف ساینس و وایلی برای مقالات منتشر شده از سال 2010 تا 2023 انجام گرفت. پس از مراحل غربال‌گری اولیه از بین 634 مقاله‌ی استخراج شده، در نهایت 17 مقاله منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند. در این مرور به بررسی ابعاد مختلف شامل روش‌ها، شرکت‌کنندگان، ابزارهای جمع‌آوری داده، و زمینه‌های پژوهشی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که آموزش استیم می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یادگیری و توانمندی دانش‌آموزان با استعداد ابتدایی داشته باشد و با وجود چالش‌های مختلف، فرصت‌های گسترده‌ای برای تقویت آن در آینده وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

STEAM Instruction for Gifted Elementary School Students: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • Sara Baniamerian 1
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
  • Mahdi Vahedi 3
  • Mohammad Reza Nili Ahmadabadi 4
  • Ali Delavar 5

1 Ph.D. Candidate in Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Full Professor, Educational Technology Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Educational Technology Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Educational Technology Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

5 Full Professor, Assessment and Measurement Dept., Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of evaluating the current state of research in relation to STEAM education for gifted students in elementary school. This study was conducted as a systematic review to analyze (1) how STEAM education is used for gifted students, (2) opportunities and challenges in this type of education, and (3) the impact of STEAM education implementation on the progress of gifted students. A search was conducted in reputative databases including Scopus, Web of Science, and Wiley for articles published from 2010 to 2023. After the initial screening steps, among the 634 extracted articles, finally 17 articles were selected according to the research criteria. In this review, various dimensions including methods, participants, data collection tools, and research fields have been examined. The results of the research reveal that STEAM education can play an important role in promoting the learning and ability of elementary gifted students, and despite various challenges, there are various opportunities to strengthen it in the future.

کلیدواژه‌ها [English]

  • STEAM instruction
  • Gifted student
  • Elementary student
  • Systematic review