نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی ،دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران

4 دانشگاه علامه

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر طراحی دوره برنامه ی آموزش زبان فارسی مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر اوتیسم با عملکرد بالا می باشد جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر اوتیسم با عملکرد بالای سال اول دبستان شهر اردبیل بود. برای نمونه گیری در این پژوهش 24 نفر از این دانش آموزان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که شامل 12 دانش آموز دختر و 12 دانش آموز پسر بودند که در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار داده شدند. روش اجرای پژوهش به این صورت بود که ابتدا چک لیست انگیزه پیشرفت تحصیلی( ولایتی) و پیش آزمون معلم ساخته درس فارسی اول ابتدایی برای دو گروه اجرا شد و سپس گروه آزمایش به مدت 15 جلسه درس زبان فارسی با استفاده از رویکرد یادگیری تلفیقی و پلتفرم quia و شاد در کنار آموزش حضوری تجربه کردند. پس از 15 جلسه برای دو گروه چک لیست انگیزش تحصیلی و آزمون پیشرفت تحصیلی در درس زبان فارسی اجرا شد داده ها با استفاده از نرم افزار spss( تجزیه و تحلیل کواریانس و t مستقل) بررسی و تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: دانش آموزانی که با دوره یادگیری تلفیقی آموزش دیده انگیزش پیشرفت تحصیلی آنها افزایش یافته بود هم چنین میزان یادگیری درس زبان فارسی این دانش آموزان نسبت به دانش آموزانی که با دوره آموزشی حضوری، آموزش دیده بودند بیشتر بود و عملکرد بهتری داشتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of a Persian language learning program based on an blended learning approach on the motivation and academic progress of high-functioning autistic students

نویسندگان [English]

  • aliakbar abdollahzadeh 1
  • esmail zareii zavaraki 2
  • parvize sharifidaramedi 2
  • Fatemeh jafarkhani 3
  • ali delavar 4

1 education

2 Allamah university

3 Assistant Professor of Educational Technology, School of Psychology and Educational Sciences, Member of the research core on localization, design and production of digital educational media based on Iranian Islamic culture, Allameh

4 Allamah

چکیده [English]

The purpose of this research is to impact of a persian language learning program based on an blended learning approach on the motivation and academic progress of high-functioning autistic students. The statistical population of this study consists of all high-functioning autistic first-grade boys and girls in Ardabil city. For sampling in this study, 24 students were selected using the available sampling method, which included 12 girls and 12 boys who were randomly assigned to experimental and control groups. the research implementation method was as follows: Initially, the academic motivation checklist and a teacher-made pre-test for first-grade Persian were administered to both groups. Then, the experimental group experienced Persian language lessons using a blended learning approach with the Quia and Shad platforms alongside face-to-face education for 15 sessions. Additionally, the experimental group attended in-person classes every two sessions for further education and troubleshooting.. However, the control group received the Persian language lessons solely through traditional and face-to-face education. after 15 sessions, the academic motivation checklist and the academic achievement test in Persian were administered to both groups. The data were analyzed using SPSS software (covariance analysis and independent t-test), yielding the following results: Students who were taught using the blended learning course showed increased academic motivation. Additionally, the level of learning in the Persian language of these students was higher compared to those who received traditional face-to-face education, and they performed better.

کلیدواژه‌ها [English]

  • blended learning
  • autism student with high performance
  • Persian language instruction
  • face to face learning