نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان

2 گروه تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

3 گروه تکنولوژِی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

4 دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

چکیده

مقدمه : تربیت فناورانه بعنوان یکی از ساحت های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابتدا بایستی برای معلمان رقم بخورد که این معلمان فناور بتوانند موقعیت هایی را برای تربیت شدن دانش آموزان خود در این حوزه فراهم آورند . لذا پژوهش حاضر درصدد شناسایی مولفه ها و زیر مولفه های تربیت فناورانه و ترسیم الگوی یادگیری این امر برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوده است .
مواد و روش ها : رو ش این پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی ، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از
نظر متخصصان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی منابع مکتوب و محتوای مصاحبه اساتید و در بخش کمی متخصصین بودند. انتخاب نمونه ها در هر دو بخش به صورت هدفمند بوده است. جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوای منابع و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت .
یافته ها : طبق تحلیل محتوای انجام شده، پنج لایه اصلی شناسایی و الگوی مفهومی و روندی تربیت فناورانه ارائه شد. این مقوله ها عبارتند از: مولفه های نظری تربیت فناورانه ، گام های زمینه ساز محیط فناورانه ، ویژگی های محیط فناورانه ، عوامل درگیر در تربیت فناورانه و پیامد تربیت فناورانه .
نتیجه گیری :
نتایج حاصله از اعتباریابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی یادگیری مبتنی بر تربیت فناورانه ارائه شده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان داراست .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and validating learning model based on technological education for teacher students at Farhangian university

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Ghorbani 1
  • Esmaeil Zarei Zavaraki 2
  • Mahdi Vahedi 2
  • Mohammad Reza Nili Ahmad abadi 3
  • Ali Delavar 4

1 Farhangian university

2 The faculty of psychology and education of Allameh Tabatabaei university

3 The faculty of psychology and education of Allameh Tabatabaei university

4 The faculty of psychology and education of Allameh Tabatabaei

چکیده [English]

Introduction: Technological education as one of the educational areas of the fundamental transformation of education should initially be established for teachers so that these technological teachers can provide opportunities for their students to be educated in this area. Therefore, the present study sought to identify the components and subcomponents of technological education and to draw a learning model for this issue for student teachers at Farhangian University.
Materials and Methods: The method of this research is mixed. In the qualitative part, inductive content analysis was used, and in the quantitative part, experts' opinions were used. The statistical population in the qualitative part was written sources and the content of professors' interviews, and in the quantitative part, experts. The selection of samples in both parts was purposeful. Data collection in the qualitative part was carried out using content analysis of sources, and in the quantitative part, using a researcher-made questionnaire.
Findings: According to the content analysis, five main layers were identified and a conceptual and process model of technological education was presented. These categories include: theoretical components of technological education, steps that underlie the technological environment, characteristics of the technological environment, factors involved in technological education, and the outcome of technological education.
Conclusion:
The results of internal validation based on the opinions of experts have shown that the presented learning model based on technological education has a desirable internal validity and has the necessary effectiveness for students and teachers of Farhangian University.
sought

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological education
  • learning model
  • student teachers
  • fundamental transformation document of education