نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اراک

2 علامه

10.22054/jti.2025.86769.1594

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب و دیدگاه‌های اعضای اعضای هیئت‌علمی در استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به‌عنوان دستیار مجازی در پاسخ‌گویی به سؤال‌های دانشجویان در دوره‌های تلفیقی به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. از روش تحلیل مضمون یا تحلیل تماتیک برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با تخصص تکنولوژی آموزشی، آموزش از راه دور و فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی بود که تجربه تدریس در دوره‌های تلفیقی داشته و از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها استفاده کرده‌اند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیاری و براساس قاعده اشباع نظری تعداد 18 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شهید رجایی، پیام نور، بوعلی سینا و اراک به‌عنوان نمونه آماری انتخاب و اشباع نظری حاصل شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل تماتیک کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تجربه زیسته اعضای هیئت‌علمی در قالب 22 مضمون پایه و 10 مضمون سازمان‌دهنده تعریف می‌شود. براساس یافته‌‌های پژوهش مضامین پایه عبارتند از: 1. تاثیر چت‌بات‌ها بر کارایی تدریس ، 2 نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی ، 3. اعتماد به فناوری ، 4. استفاده از چت‌بات‌ها در دوره‌های آنلاین 6. اثرات چت‌بات‌ها بر تعاملات انسانی ، 7.آموزش و توانمندی استادان برای استفاده از چت‌بات‌ها ، 9. چالش‌ها و محدودیت‌ها در استفاده از چت‌بات‌ها و 10. مزایای چت‌بات‌ها برای استادان .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Synthesis Study of Key Factors Influencing Faculty Members' Decision-Making to Use Intelligent Chatbots

نویسندگان [English]

  • Rahim Moradi 1
  • maryam rajabian dehzireh 2

1 Arak University

2 allameh

چکیده [English]

This study aims to analyze the experiences and perspectives of university faculty members regarding the use of intelligent chatbots as virtual assistants to respond to student questions in blended learning environments. A qualitative research approach using phenomenological methodology was employed. Thematic analysis was used to interpret the collected data. The potential participants included faculty members from universities and higher education institutions specializing in educational technology, distance education, and information and communication technologies in higher education. Participants were selected through purposive and criterion-based sampling. Based on the principle of theoretical saturation, 18 faculty members from universities such as University of Tehran, Allameh Tabataba'i, Shahid Beheshti, Tarbiat Modares, Shahid Rajaee Teacher Training University, Payame Noor University, Bu-Ali Sina, and Arak University were interviewed.Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic coding. The findings revealed that faculty members’ lived experiences could be categorized into 22 basic themes and 10 organizing themes. The main themes included: (1) the impact of chatbots on teaching efficiency, (2) privacy and security concerns, (3) trust in technology, (4) the use of chatbots in online courses, (5) the effect of chatbots on human interaction, (6) faculty training and readiness to use chatbots, (7) challenges and limitations in chatbot usage, and (8) perceived benefits of chatbots for instructors.arning environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligent Chatbots
  • Virtual Assistants
  • Faculty Members
  • Educational Technology
  • Blended Learning