نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تاثیر هوش مصنوعی فنی و مدیریتی بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی دیجیتال در اداره آموزش و پرورش منوجان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش منوجان که تعداد آن ها در سال 1403 به 1300 نفر بالغ گردیده است. از جامعه آماری مزبور بر اساس جدول کرجسی ومورگان (1970)، نمونه ای به حجم 297 نفر تعیین گردیده است که به روش تصادفی ساده مشخص شده است .ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد مهارت های هوش مصنوعی میکالف و گوبتا(2021)، فرهنگ سازمانی دیجیتال مارتینز کارو و همکاران(2020) و پرسشنامه نوآوری سازمانی بوزیک و دیموزفسکی(2019) بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفته است یافته های پژوهش حاکی از آن است که: هوش مصنوعی فنی و مدیریتی بر نوآوری سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی دیجیتال تاثیر معناداری دارد. هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند برای نوآوری در آموزش و پرورش است، اما پتانسیل آن تنها در صورتی محقق خواهد شد که با یک رویکرد جامع و استراتژیک، همراه با توجه ویژه به فرهنگ سازمانی دیجیتال و چالشهای اجرایی مورد توجه قرار گیرد. با سرمایهگذاری در آموزش و توسعه مهارتهای دیجیتال، ایجاد زیرساختهای لازم، و تدوین چارچوبهای اخلاقی، اداره آموزش و پرورش میتواند از مزایای هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت آموزش و ایجاد یک سیستم آموزشی نوآور بهرهمند شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of technical and managerial artificial intelligence on organizational innovation with the moderating role of digital organizational culture
نویسنده [English]
- Akbar Jadidi Mohammadabadi
Assistant Professor Of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research designed to investigate effect of technical and managerial artificial intelligence on organizational innovation with the moderating role of digital organizational culture in Manojan training and education.This inquiry is an applied-base objective , a correlation-base nature/ methodology.The population comprises all the employees of the above organization , the number of them added up to 1300 individuals in 2025. The sample includes 297 subjects based upon Krejcie & Morgan Table (1970) which appointed in proportionate stratified random sampling. The data collection tools were three standard questionnaires: Mikalef & Gupta's (2021) Artificial Intelligence Skills, Martinez Caro et al's (2020) Digital Organizational Culture, and Božič & Dimovski's (2019) Organizational Innovation Questionnaire.The data analysis has been done through structural equations.The findings show that: The technical and managerial artificial intelligence is significantly via moderating role of digital organizational culture linked to organizational innovation. Artificial intelligence is a powerful tool for innovation in education, but its potential will only be realized if it is approached with a holistic and strategic approach, with special attention to digital organizational culture and implementation challenges. By investing in digital skills training and development, creating the necessary infrastructure, and developing ethical frameworks, education departments can harness the benefits of AI to improve the quality of education and create an innovative education system.
کلیدواژهها [English]
- Technical AI
- Managerial AI
- Organizational Innovation
- Digital Organizational Culture