نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان

10.22054/jti.2025.85826.1576

چکیده

توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در امر آموزش از همان دوره ابتدایی می‌تواند زمینه پرورش آن‌ها متناسب با نیازها و استعدادهایشان را فراهم سازد. در این راستا پیشرفت فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های منحصربه‌فرد هر یک از دانش‌آموزان در این زمینه نویدبخش باشد. لذا این پژوهش با هدف امکان‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در انتخاب و سازمان‌دهی محتوای کتاب‌های درسی متناسب با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. از میان صاحب‌نظران، مدیران آموزشی و معلمانی که در زمینه هوش مصنوعی تخصص داشتند تعداد 14 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به صورت دستی و به روش کلایزی انجام شد. از تجزیه و تحلیل داده‌ها، 506 عبارت مهم استخراج شد که به 571 واحد معنایی فرموله شدند. در آخر واحدهای معنایی مشترک در دسته‌های کلی‌تری قرار گرفتند که حاصل آن، یافته‌های به دست آمده‌ در پژوهش بود که نشان‌دهنده 4 مضمون اصلی و 44 زیرمضمون بود. مضامین اصلی استخراج شده عبارت بودند از: چهارچوب کلی، پیامدها، راهکارها، موانع و چالش‌ها. مطابق با یافته‌های به دست آمده از پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که هوش مصنوعی می‌تواند در انتخاب و سازمان‌دهی محتوای کتاب‌های درسی متناسب با تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان دوره ابتدایی راهگشا باشد اما نیاز است تا موانع و چالش‌هایی در این زمینه مرتفع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Feasibility study of the application of artificial intelligence in selecting and organizing textbook content appropriate to the individual differences of elementary school students

نویسندگان [English]

  • sadegh ahmadi 1
  • Reza Mir Arab Razi 2
  • Davoud Tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • amin Parvari 3

1 Department of Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Educational Sciences Group, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Bab al-Sar, Iran.

3 Ph.D. in Higher Education Mangement, Isfahan University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Paying attention to the individual differences of students in education from the very beginning can provide the basis for their development in accordance with their needs and talents. In this regard, the advancement of artificial intelligence technology can be promising in this regard by collecting unique data on each student. Therefore, this research was conducted with the aim of assessing the feasibility of applying artificial intelligence in selecting and organizing the content of textbooks in accordance with the individual differences of elementary school students. The research approach is qualitative and descriptive phenomenological. Among the experts, educational administrators, and teachers who had expertise in the field of artificial intelligence, 14 people were selected using a purposeful snowball sampling method until theoretical saturation of the data was reached. Analysis of semi-structured interviews was performed manually using the Colaizzi method. From the data analysis, 506 important phrases were extracted and formulated into 45 semantic units. Finally, the common semantic units were grouped into more general categories, resulting in the findings of the study, which showed 4 main themes and 44 subthemes. The main themes extracted were: general framework, consequences, solutions, and obstacles and challenges. According to the findings, it can be concluded that artificial intelligence can be helpful in selecting and organizing textbook content in accordance with the individual differences of elementary school students, but there is a need to overcome obstacles and challenges in this regard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students
  • Elementary School
  • Textbook Content
  • Artificial Intelligence