نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22054/jti.2025.84466.1553

چکیده

هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته اساتید از فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد روش نمونه گیری هدفمند ابود. ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند بود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت.جهت تامین اعتبار تحقیق، معیارهای لینکن و گوبا مورد استفاده قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبه-ها حاکی1 مضمون فراگیر 3 مضمون سازمان‌دهنده سطح اول و 11 مضمون سازمان‌دهنده سطح دوم و 25 مضمون پایه بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آیتم های تاثیرگذار در فرهنگ آموزش مجازی در آموزش عالی عبارتند افزایش حجم تعاملات علمی،تسریع تعاملات علمی،از بین رفتن موانع سنتی تعاملات علمی، نزدیک شدن محافل علمی درون دانشگاهی به یکدیگر،شبکه سازی بین اساتید دانشگاه،افزایش ارتباطات بین رشته ای درون دانشگاه، افزایش ارتباطات بین دانشگاه های مختلف،افزایش ارتباطات بین اساتید دانشگاه های مختلف، افزایش تعاملات علمی بین المللی،تسریع در اشتراک دانش با مجامع علمی بین المللی، استفاده از روش های نوین ارتباطی در مروادات علمی،بهبود و افزایش کارایی ارتباطی بین اساتید، کاهش رعایت موازین و تعهدات علمی در بین اساتید،افزایش دانش سطحی در بین اساتید،افزایش سرقت علمی، بهبود فرایند تدریس،بهبود تولید دانش با استفاده از شیوه های نوین،تدریس مشارکتی، عدم لمس عاطفی استاد توسط دانشجو،از بین رفتن حیات عاطفی بین استاد و دانشجو، عدم حضور و پشتیبانی عاطفی اساتید نسبت به یکدیگر،زیست عاطفی انفرادی اساتید در تدریس، از بین رفتن حیاط عاطفی مشترک بین اساتید، بی روح شدن فضای فیزیکی دانشگاه،بی معنا شدن کالبد فیزیکی دانشگاه

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing professors' lived experiences of virtual education culture in higher education

نویسندگان [English]

  • soraya Baghershahi 1
  • zahra Taleb 2
  • Alireza Sadeghi 3

1 PhD student in Curriculum Planning, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Curriculum Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to understand the culture of virtual education in higher education. This research was conducted using the phenomenological method and the purposive sampling method . The data collection tool was the use of semi-structured interviews. The data analysis method was carried out using thematic analysis.. The analysis of the interviews indicated 1 overarching theme, 3 first-level organizing themes, 11 second-level organizing themes, and 25 basic themes. The results of the study indicated that the influential items in the culture of virtual education in higher education include increasing the volume of scientific interactions, accelerating scientific interactions, eliminating traditional barriers to scientific interactions, bringing intra-university scientific circles closer together, networking between university professors, increasing interdisciplinary communications within the university, increasing communications between different universities, increasing communications between professors from different universities, increasing international scientific interactions, accelerating knowledge sharing with international scientific communities, using new communication methods in scientific exchanges, improving and increasing the efficiency of communication between professors, reducing compliance with scientific standards and obligations among professors, increasing superficial knowledge among professors, increasing plagiarism, improving the teaching process, improving knowledge production using new methods, participatory teaching, lack of emotional touch of the professor by the student, loss of emotional life between professor and student, lack of presence and emotional support of professors towards each other, individual emotional life of professors in teaching, loss of the common emotional courtyard between professors, lifelessness of the physical space of the university, meaningless Becoming the physical body of the university

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culture
  • virtual education
  • lived experiences of professors
  • higher education