نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 دانشیارگروه مدیریت‌و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

5 استادگروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.22054/jti.2025.84549.1556

چکیده

این پژوهش با رویکردی آمیخته، به دنبال اعتبارسنجی و تدوین الگویی برای کیفیت آموزش ابتدایی با تأکید بر نقش فناوری‌های نوظهور است. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از متخصصان حوزه آموزش و فناوری جمع‌آوری و با استفاده از روش نظریه مبنایی (Grounded Theory) تحلیل شدند. پس از دستیابی به اشباع نظری، کدگذاری مصاحبه‌ها منجر به شناسایی 264 کد باز، 22 مقوله محوری، 6 مقوله کلی و 134 مفهوم پایه مرتبط با الگوی کیفیت آموزش ابتدایی در عصر فناوری‌های نوظهور گردید. این یافته‌ها، درکی عمیق‌تر از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش ابتدایی و نقش فناوری در ارتقای آن ارائه می‌دهند. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق‌ساخته و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شد. جامعه آماری نیز مدارس ابتدایی شهر تهران بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بهبود کیفیت آموزش ابتدایی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور، نیازمند توجه همه‌جانبه به عوامل شناسایی‌شده و ایجاد هماهنگی بین آن‌هاست. این نتایج می‌تواند به سیاست‌گذاران، مدیران و معلمان در راستای بهبود آموزش ابتدایی مبتنی بر فناوری‌های نوظهور یاری رساند. کلیدواژه‌ها: آموزش و پرورش ابتدایی، کیفیت آموزشی، فناوری‌های نوظهور، هوش مصنوعی، گرندد‌تئوری.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing and validating a model for the quality of primary education with an emphasis on the role of emerging technologies: a mixed approach

نویسندگان [English]

  • zohre ebrahimi 1
  • Samad Borzooian Shirvan 2
  • Abbas Abbaspour 3
  • Morteza Taheri 4
  • Ismail Zarei Zwarki 5

1 PhD student in Educational Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor of Educational Management and Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Professor of Educational Management and Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor of the Department of Management and Educational Planning, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

5 Professor of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This research, with a mixed approach, seeks to validate and develop a model for the quality of primary education with an emphasis on the role of emerging technologies. In the qualitative part, data were collected through semi-structured interviews with 17 experts in the field of education and technology and analyzed using the grounded theory method. After achieving theoretical saturation, the coding of the interviews led to the identification of 264 open codes, 22 central categories, 6 general categories, and 134 basic concepts related to the model of quality of primary education in the era of emerging technologies. These findings provide a deeper understanding of the factors affecting the quality of primary education and the role of technology in improving it. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire and cluster sampling method were used. The statistical population was elementary schools in Tehran city. The results of the research indicate that improving the quality of primary education by utilizing emerging technologies requires comprehensive attention to the identified factors and creating coordination between them. These results can help policymakers, administrators, and teachers improve primary education based on emerging technologies.
Keywords: Elementary Education, Educational Quality, Emerging Technologies, Artificial intelligence. Grounded Theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Elementary Education
  • Educational Quality
  • Emerging Technologies
  • Artificial intelligence Grounded Theory