نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک،تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،هنرآموز منطقه 2 آموزش و پرورش تهران

10.22054/jti.2025.89471.1648

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر اضطراب و انگیزه ریاضی دانش آموزان به اجرا در آمد. پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهرستان اهواز در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. روش نمونه گیری به شکل نمونه تصادفی بود که تعداد 30 نفر به شکل تصادفی ساده در دو گروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. گروه آزمایش تحت تاثیر سناریوی بازی وارسازی به مدت 10 جلسه 45 دقیقه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه اضطراب ریاضی سیدوحید، یوسف و رزاق (2014) و انگیزة ریاضی زکریا و ماسیمیلیانو (2021) و بازی هایی شامل بازی Crossmath-Math Puzzle Games و Toon Math: Math Games بود. داده های بدست آمده با روش کوواریانس یک راهه با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون اضطراب ریاضی (40/0=ضریب اتا05/0p<، 043/161=(1،27)F) و انگیزه ریاضی، اثر معنی داری بین آزمودنی های (434/0= ضریب اتا 05/0p<، 221/42=(1،27)F) دوگروه وجود داشت. بنابراین می توان گفت که آموزش مبتنی بر بازی وارسازی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی در ریاضی تاثیر دارد.
کلیدواژه‌ها: آموزش، بازی وارسازی، اضطراب، انگیزه پیشرفت تحصلی، ریاضی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of gamification-based education on anxiety and academic achievement motivation in mathematics among fourth-grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • Roshan Ahmadi 1
  • Bahareh Ahmadi 2
  • Bahareh Mohammadi 3

1 Department of Educational Sciences, Faculty of humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Master of Educational Technology, Islamic Azad University,

3 Master of Educational Technology, Educationlal ministry of Tehran,

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of gamification-based teaching on students' math anxiety and motivation. In terms of purpose, this research is classified as applied research, and in terms of data collection method, it is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of this research included all fourth-grade female elementary school students in Ahvaz county during the academic year 2023-2024. The sampling method was random sampling, in which 30 individuals were simply randomly assigned to control and experimental groups. The experimental group received instruction using a gamification scenario for 10 sessions of 45 minutes each. The research instruments included: the Mathematics Anxiety Questionnaire by Syed Vahid, Yusuf, and Rezaq (2014), the Mathematics Motivation Questionnaire by Zikriya and Massimiliano (2021), and games including Crossmath-Math Puzzle Games and Toon Math: Math Games. The obtained data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA) with SPSS software. The results showed that after adjusting for pre-test scores in math anxiety (eta coefficient=0.40, p<0.05, F(1,27)=161.043) and math motivation, there was a significant effect between subjects in the two groups (eta coefficient=0.434, p<0.05, F(1,27)=42.221). Therefore, it can be concluded that gamification-based teaching has a significant effect on math anxiety and academic achievement motivation in mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Gamification
  • Anxiety
  • Academic Achievement Motivation
  • Mathematics