نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ارشد تکنولوژی آموزشی گرایش آموزش افراد با نیازهای و یژه

2 استاد گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/jti.2025.89058.1640

چکیده

ادراک دیداری به ‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی یادگیری، نقش مهمی در رشد تحصیلی کودکان ایفا می‌کند. این پژوهش با هدف تحلیل مهارت‌ ادراک دیداری و مؤلفه‌های آن در کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر اختلال یادگیری خاص با استفاده از آزمون فراستیگ انجام شد. پژوهش از نوع مقطعی توصیفی با رویکرد تحلیل مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کودکان پیش‌دبستانی در معرض خطر اختلال یادگیری خاص در مراکز پیش‌دبستانی شهر داراب در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند انجام شد و با استفاده از پرسشنامه نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری استیل (2004)، ۱۶ کودک (۸ دختر و ۸ پسر) انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون فراستیگ جمع‌آوری و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین بهره ادراکی کودکان (81/8) پایین‌تر از هنجار بوده و ضعف قابل‌توجهی در مؤلفه تشخیص شکل از زمینه مشاهده شد. دختران در اکثر مؤلفه‌های ادراک دیداری، به‌ویژه تشخیص شکل از زمینه، عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند. در نتیجه، یافته‌ها بر لزوم طراحی مداخلات آموزشی هدفمند برای تقویت مهارت‌های ادراک دیداری، به‌ویژه در کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری خاص تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Visual Perception Skills in Preschool Children at Risk of Specific Learning Disorder Using the Frostig Developmental Test of Visual Perception

نویسندگان [English]

  • Mina Farajpour 1
  • Esmaeil Zaraii Zavaraki 2
  • Parviz Sharifi Daramadi 3

1 Master student in educational technology (education of people with special needs), AllamehTabataba'i University

2 Professor of Educational Technology Department, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran

3 Professor of Psychology and Education for Exceptional Children Department, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran

چکیده [English]

Visual perception, as one of the key components of learning, plays an important role in children’s academic development. This study aimed to analyze visual perceptual skills and their subcomponents in preschool children at risk of specific learning disorder using the Frostig Developmental Test of Visual Perception. This research was a descriptive cross-sectional study with a comparative analytical approach. The statistical population consisted of preschool children at risk of specific learning disorder attending preschool centers in Darab during the 2023–2024 academic year. Using purposive sampling and the Steele Learning Disability Symptoms Questionnaire (Steele, 2004), 16 children (8 girls and 8 boys) were selected. Data were collected and analyzed using the Frostig test. The results showed that the mean perceptual quotient of the children (81.8) was below the established norm, with a notable weakness observed in the figure-ground perception component. Girls performed better than boys in most visual perception components, especially figure-ground perception. In conclusion, the findings highlight the need for targeted educational interventions to strengthen visual perceptual skills, particularly in children at risk of specific learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual perception
  • specific learning disorder
  • Frostig Developmental Test of Visual Perception
  • preschool children
  • at-risk children