نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.22054/jti.2025.89789.1653

چکیده

هدف این مطالعه نظام‌مند، بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر مهارت حل مسئله در دانش‌آموزان و تعیین چگونگی کمک این فناوری به بهبود توانایی آن‌ها در حل مسائل پیچیده بوده است. برای دستیابی به این هدف، یک جستجوی گسترده در پایگاه‌های علمی معتبر اسکوپوس و وب آف ساینس انجام گرفت و بر اساس پروتکل‌های دقیق ورود و خروج، ۹ مقاله مرتبط انتخاب و مورد تحلیل جامع قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که واقعیت افزوده تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش‌آموزان دارد؛ به طور مشخص، این فناوری به بهبود درک مفاهیم، تقویت تفکر انتقادی، افزایش انگیزه یادگیری و ارتقای عملکرد حل مسئله کمک می‌کند. واقعیت افزوده با ایجاد محیط‌های یادگیری تعاملی و جذاب، یادگیری فعال و مشارکتی را تسهیل می‌کند، هرچند چالش‌هایی مانند محدودیت‌های فنی و نیاز به آموزش معلمان نیز شناسایی شدند. با توجه به این یافته‌ها، استفاده از واقعیت افزوده به عنوان یک ابزار نوآورانه و قدرتمند آموزشی، می‌تواند تحولی چشمگیر در فرآیند یادگیری و ارتقای مهارت‌های حل مسئله دانش‌آموزان ایجاد کند و بنابراین، به‌کارگیری این فناوری در محیط‌های آموزشی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Augmented Reality on Students’ Problem-Solving Skills: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • akbar momeni rad
  • Hadid ghahramani

Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

The purpose of this systematic study was to examine the impact of augmented reality (AR) technology on students’ problem-solving skills and to determine how this technology contributes to improving their ability to solve complex problems. To achieve this goal, an extensive search was conducted in reputable scientific databases, including Scopus and Web of Science, and based on rigorous inclusion and exclusion criteria, nine relevant studies were selected and thoroughly analyzed. The results revealed that augmented reality has a positive effect on student learning; specifically, this technology enhances conceptual understanding, strengthens critical thinking, increases learning motivation, and improves problem-solving performance. By creating interactive and engaging learning environments, AR facilitates active and collaborative learning, although challenges such as technical limitations and the need for teacher training were also identified. In light of these findings, the use of augmented reality as an innovative and powerful educational tool can bring about a significant transformation in the learning process and the development of students’ problem-solving skills. Therefore, the implementation of this technology in educational settings is strongly recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Augmented Reality
  • Problem Solving
  • Education
  • Learning
  • Technology