چیمن مصطفی نژاد؛ عباس عباس پور؛ صمد برزویان شیروان؛ محمدرضا تقوا
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری های نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و علوم ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری های نوظهور و خودکارآمدی آنان بود. برای اجرای آن از روش مرور سیستماتیک استفاده شد. فرایند انتخاب مقالات بر اساس ساختار پیشنهادی پریسما انجام شد. در راستای اهداف تحقیق، پایگاههای علمی معتبر در حوزههای آموزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی که توسط محققان پیشین در پژوهشهای مرتبط مورد استفاده قرار گرفت. کلیدواژههای جستجو در این تحقیق بر اساس سه مفهوم اصلی توسعه حرفه ای، فناوری های نو ظهور و خودکارآمدی، و با استفاده از جستجوی مترادفها انجام شد. محققان فرآیند جستجوی پایگاههای داده را بهصورت مستقل انجام دادند. پس از بررسی 649 مقاله بر اساس عنوان و چکیده، تعداد 190 مقاله به عنوان مقالات مرتبط باقی ماند. در نهایت، پس از غربالگری نهایی و حذف مقالات نامرتبط، 14 مقاله برای استفاده در تحقیق انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که یکپارچه سازی فناوری دیجیتال، تقویت باورهای فردی وکاهش فرسودگی دیجیتال، ارائه آموزشهای شغلی و غنیسازی شغلی از طریق سبکهای مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار، تغییر نگرش معلمان نسبت به فرآیندهای توسعه حرفهای و تقویت همکاریهای بینسازمانی، استفاده بهینه از فناوریهای نوظهور و بهرهمندی از سیستمهای دیجیتال آموزشی علاوه بر بهبود تعاملات میان فراگیران و معلمان، میتواند به عنوان محرکی برای بهبود دستاوردهای تحصیلی و ارتقای کیفیت آموزش در محیطهای آموزشی تلقی شود. در نهایت، رفع موانع زیرساختی و فرهنگی، سیاستگذاریهای ناکافی میتواند زمینهساز پیشرفت قابل توجهی در توسعه حرفهای معلمان گردد.
الله محمد بهزاد؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن؛ علی خورسندی؛ صمد برزویان
چکیده
هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوریهای نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیتههای تضمین کیفیت دانشگاههای دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوریهای نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیتههای تضمین کیفیت دانشگاههای دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و افراد به روش گلوله برفی انتخاب شد. بر اساس تحلیل یافتهها 487 کد اولیه، 187 مفهوم و 31 مقوله فرعی در مرحله کدگذاری باز شناسایی گردید، سپس در مرحله کدگذاری محوری ، مقولههای فرعی و مفاهیم باهم ارتباط داده شد و درنهایت کدگذاری گزینشی در قالب الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین انجام شد. مؤلفههای مسئولیتپذیری، رقابتپذیری، تحول علوم انسانی، بومیسازی، عوامل اقتصادی و تضمین کیفیت فرایند ارزشیابی بهعنوان عوامل علّی ؛ ساختار اهداف و برنامه آموزشی، ظرفیت اعضای هیئتعلمی، توانایی دانشجویان، فضای حاکم دانشگاه و تجهیزات ذیل شرایط زمینهای ؛ کمبود منابع مالی، منابع مطالعاتی، بروکراسی اداری، وضعیت استاد/دانشجو، فناوری اطلاعات و الگوی بومی تضمین کیفیت به حیث عوامل مداخلهگر ؛ ارزشیابی مستمر، برنامهریزی درسی، توانمندسازی اعضای هیئتعلمی، ارتباطات مؤثر، تحکیم روابط دانشگاه با جامعه و صنعت بهمثابه راهبردها و پیامدهای فردی، سازمانی و فراسازمانی بهعنوان پیامدها طبقهبندی شدند. درنهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که موضوع تضمین کیفیت در آموزش عالی افغانستان بستگی به موجودیت افراد متخصص، تخصیص منابع موردنیاز، حمایت هیئت رهبری و میزان استقلال دانشگاهها دارد.