مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی؛ انسیه اثنی عشری؛ مجید کوثری؛ سولماز خادمی؛ صدیقه شادی؛ حدیث نورانی زاده
چکیده
چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی کاربردهای هوشمصنوعی در آموزش عمومی با رویکرد مرور ارزیابانه بود.روش و ابزار: این پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی بوده که با روش مرور ارزیابانه بر مبنای چارچوب روششناختی پنج مرحلهای امالی و آرکسی انجام شده است. تیم سنتزپژوهی متشکل از سه نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر مسلط به روش پژوهش سنتزپژوهی ...
بیشتر
چکیده: هدف از انجام این پژوهش، بررسی کاربردهای هوشمصنوعی در آموزش عمومی با رویکرد مرور ارزیابانه بود.روش و ابزار: این پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی بوده که با روش مرور ارزیابانه بر مبنای چارچوب روششناختی پنج مرحلهای امالی و آرکسی انجام شده است. تیم سنتزپژوهی متشکل از سه نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر مسلط به روش پژوهش سنتزپژوهی و یک نفر متخصص جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی بود. 52 منبع پژوهشی مرتبط با معیارهای پذیرش شامل مقالات با موضوعات بررسی سیستماتیک هوش مصنوعی در آموزش، چگونگی نقش هوش مصنوعی در تولید، تقویت آموزش و یادگیری در حال و آینده و تاثیر هوش مصنوعی در تسهیل و تسریع آموزش و یادگیری مبنای تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتیجه آن استخراج سه مضمون سازمان دهنده نقش هوش مصنوعی در یادگیری، نقش هوش مصنوعی در تدریس و نقش هوش مصنوعی در ارزشیابی آموزشی است. اعتبار دادهها با استفاده از سه تکنیک اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتماد به دادهها با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید شد.نتایج: به طور کلی یافتههای این مقاله نشان داد که هوش مصنوعی در صورت کاربرد درست و مسئولانه، با برخورداری از مزیت دادهمحوری و ایجاد زمینه وسیع و نامحدود آموزش باعث یادگیری اثربخش میشود. همچنین مسیر بالقوه سیستمهای گفتوگوی انسان و ماشین در آینده را ترسیم کرده و بینشی عمیق از اهداف و عملکردهای آموزشی و یادگیری آتی را نشان میدهد.