مریم سادات کیافر؛ سید محسن اصغری نکاح
چکیده
پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیتهای گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی انجامگرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون- ...
بیشتر
پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیتهای گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی انجامگرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه کودکان پیشدبستانی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سال تحصیلی 93- 92. نمونه پژوهش شامل 44 کودک پیشدبستانی بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه یکساعته مداخلات مربوط با مبانی نظری خلاقیت را دریافت نمودند. ابزار پژوهش فرم B تصویری تورنس بود. بهمنظور تحلیل دادهها روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار به کار رفت. نتایج نشان داد که برنامه پرورش خلاقیت میتواند بهطور معناداری باعث ارتقاء خلاقیت و مؤلفههای آن در کودکان گردد. تفاوت برنامه پرورش خلاقیت برحسب جنسیت در نمره کلی خلاقیت معنادار نبود به عبارتی تأثیر افزایشی برنامه روی دختران و پسران در نمره کلی خلاقیت یکسان بود اما در مؤلفههای اصالت و بسط، تفاوت برحسب جنسیت معنادار بود و دختران عملکرد بالاتری نسبت به پسران داشتند؛ بنابراین با توجه به اثربخشی برنامه ضروری به نظر میرسد که چنین برنامههایی بهمنظور ارتقاء رشد شناختی و خلاقیت در سطح کلان در مراکز پیشدبستانی اجرا شود.