آزاد الله کرمی؛ ججت امیری؛ احسان طوفانی نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانهای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون سواد قرآنی محققساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمعآوری دادهها، در تجزیهوتحلیل آنها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانشآموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش داشته است.
آزاد الله کرمی؛ حجت اله الماسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ قابلیتهای وایبر و واتسآپ در آموزش و یادگیری از دیدگاه دانشجویانِ کاربر بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری کلیه دانشجویانِ کاربر وایبر و واتسآپ دانشگاه پیام نور شهریار در سال 94-1393 بودند. از این جامعۀ آماری در بخش کیفی 13 نفر و در بخش کمی 143 نفر از دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ قابلیتهای وایبر و واتسآپ در آموزش و یادگیری از دیدگاه دانشجویانِ کاربر بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری کلیه دانشجویانِ کاربر وایبر و واتسآپ دانشگاه پیام نور شهریار در سال 94-1393 بودند. از این جامعۀ آماری در بخش کیفی 13 نفر و در بخش کمی 143 نفر از دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات و جهت بررسی سؤالات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و آزمون محقق ساخته استفاده شد، براساس مبانی نظری، پیشینه تجربی و مصاحبه با متخصصان مؤلفههای تشکیل و مدیرت گروه، چند رسانه ای بودن، جذابیت آموزشی، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 29 سؤال تهیه شد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان قابلیت تشکیل و مدیریت گروه برنامه وایبر را متوسط، و قابلیتهای چند رسانه ای بودن و سهولت نصب و اجرا را مطلوب ارزیابی میکنند، آنها همچنین وضعیت جذابیت آموزشی و امنیت و اعتبار وایبر را ضعیف میدانند. همچنین دانشجویان وضعیت متغیر جذابیت آموزشی واتسآپ را ضعیف، ولی وضعیت دیگر متغیرها را مطلوب ارزیابی میکنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دو برنامه در متغیرهای چند رسانه ای بودن و جذابیت آموزشی با هم تفاوت آماری معناداری ندارند، ولی تفاوت آنها در متغیرهای تشکیل و مدیریت گروه، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا معنادار میباشد. پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت برنامههای پیام رسان موبایل در محیطهای یادگیری نرم افزارهای مناسب با در نظر گرفتن استانداردها و اصول طراحی آموزشی تهیه و به صورت هدفمند در محیطهای یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.