فریده حمیدی؛ مجید مهدیه نجف آبادی؛ ثمانه نمازیان نجف آبادی
چکیده
اهمالکاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات میتواند ایجاد اهمالکاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در ...
بیشتر
اهمالکاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات میتواند ایجاد اهمالکاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهر نجفآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود؛ که به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای یک دبیرستان انتخاب گردید حجم نمونه برابر 124 دانشآموز بود. ابزار پژوهش پرسشنامه اعتیاد اینترنت یانگ و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری است. دادهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت 52/0= r برقرار است (P≤0.01) و اعتیاد به اینترنت 9/26 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی مینماید. در دانش آموزان غیر معتاد به اینترنت این ضریب همبستگی به 46/0= r کاهش مییابد (P≤0.01). پس بهطور گروهی میتوان گفت که وابستگی به اینترنت پیشبینی کننده خوبی برای اهمالکاری تحصیلی میتواند باشد و در دانشآموزان غیر معتاد به اینترنت این پیشبینی ضعیفتر است بدین معنی وابستگی کمتر به اینترنت خطر اهمالکاری را بیشتر کاهش میدهد. از نتایج حاصل میتوان به لزوم انجام راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با وابستگی به اینترنت پی برد.