احمد گوهری اصل؛ علی ایرانمنش؛ ابوالفضل تهرانیان؛ احمد شاهورانی سمنانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه مداخله استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی بود.روش: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات و دادهها، آزمایشی، از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضیِ دانشآموخته ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه مداخله استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی بود.روش: این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات و دادهها، آزمایشی، از نوع نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری پژوهش، دبیران ریاضیِ دانشآموخته شده از دانشگاه فرهنگیان؛ و نیز مدیران مدارسی بودند که این دبیران در آن حضور داشتند. نمونه آماری، 30 نفر از دبیران ریاضی در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از این تعداد، 15 نفر بهصورت روش نمونهگیری غیر تصادفی در گروه آزمایش؛ و نیز 15 نفر، به همین روش در گروه کنترل قرار گرفت. گروه کنترل، روش سنتی خود را ادامه داد؛ ولی، گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه و در هر جلسه 2 ساعت، برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی دریافت کرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر، شاخصهای آمار توصیفی، از آزمون شاپیرو-ویلک، آزمون همگنی شیب رگرسیون، آزمون امباکس، آزمون لِون، آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس ریاضی از اثربخشی برخوردار است.نتیجهگیری: نتیجهگیری میشود، جهت اثربخشی عملکرد معلمان ریاضی؛ نهاد آموزش و پرورش باید در جهت اجرای برنامه مداخله آموزش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات گام بردارد
زهرا رحیمی؛ زهره نظری مقدم
چکیده
مطالعۀ حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته است و شرکتکنندگان در این مطالعه معلمان دوره ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته است و شرکتکنندگان در این مطالعه معلمان دوره ابتدایی شهرستانهای جنوب استان تهران (اسلامشهر و شهریار) هستند که تجربۀ تدریس ریاضی را در فضای مجازی داشتهاند. لذا برای انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. دادهها در نمونۀ 26ام به اشباع رسید؛ اما برای اطمینان بیشتر، مصاحبه تا 33 شرکت کننده ادامه یافت و دادههای به-دستآمده با استفاده از روش تحلیل گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که معلمان دورۀ ابتدایی برای سنجش و ارزشیابی درس ریاضی بیشتر بر ارزشیابی تکوینی تأکید دارند. چالشهای ارزشیابی این درس شامل ۷ مضمون کلی تقلب، مشکلات مربوط به دانش حرفهای معلمان، مشکلات مربوط به دانشآموزان، امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به طراحی سؤالات، مشکلات مربوط به والدین و انتظارات نابهجا است. مشکلات مربوط به دانشآموزان، پدیده تقلب و عدم همکاری والدین، جزء چالشهایی است که در زمان آموزش حضوری نیز معلمان با آنها روبهرو بودهاند، ولی آموزش مجازی منجر به تشدید این مشکلات شده است.
فاطمه جعفرخانی؛ مهدی واحدی؛ شبنم یزدان خواه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربازی های آموزشی رایانه ای بریادگیری و انگیزش درس ریاضی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مقایسه رسانه ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مشهد درسال تحصیلی 97- 96 بود. نمونه آماری شامل 64 نفر از دانش آموزان پسربود که به صورت در دسترس با روش جایگزینی تصادفی در ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربازی های آموزشی رایانه ای بریادگیری و انگیزش درس ریاضی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مقایسه رسانه ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مشهد درسال تحصیلی 97- 96 بود. نمونه آماری شامل 64 نفر از دانش آموزان پسربود که به صورت در دسترس با روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها آزمون معلم ساخته درس ریاضی و پرسشنامه انگیزش هارتر (2002 ) بود. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش با بازی های رایانه ای و گروه کنترل به روش معمول تدریس شد. سپس از هر دوگروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تدریس با استفاده از بازی رایانه ای آموزشی در ارتقاء یادگیری و انگیزش دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس ریاضی تاثیر دارد. رهنمودهایی بر اساس نتایج پژوهش و رویکرد رسانه ای ارائه شده است.