صابر عظیمی؛ الناز بحرائی
چکیده
با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوریهای جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباطگرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دستیابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع ...
بیشتر
با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوریهای جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباطگرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دستیابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع مطالعه شدند و سپس مقولهبندی انجام شد و سپس از دل مقولهها، مقولههای فرعی و اصلی الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی استخراج شدند. جامعه آماری شامل کلیه مقالات، کتابها، مجلات، سایتهای اینترنتی در مورد نظریه ارتباطگرایی بودند که به شکل نظری نمونههایی از آنها انتخاب شدند. برای مشخص شدن ترتیب و توالی مقوله های الگو و شکل الگوی طراحی آموزشی با ۷ نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی مصاحبه شد. براساس این پژوهش الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی طراحی شد که به نسبت الگوهای پیشین الگوی مشخص تر و دارای جزئیات بیشتر بوده که هم از نظر مفهومی و هم اجرایی قابل استفاده برای طراحان آموزشی مختلف می باشد.