نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران / عضو هسته پژوهشی یادگیری سیار دانشگاه عالمه طباطبائی
2 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران
چکیده
با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوریهای جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباطگرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دستیابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع مطالعه شدند و سپس مقولهبندی انجام شد و سپس از دل مقولهها، مقولههای فرعی و اصلی الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی استخراج شدند. جامعه آماری شامل کلیه مقالات، کتابها، مجلات، سایتهای اینترنتی در مورد نظریه ارتباطگرایی بودند که به شکل نظری نمونههایی از آنها انتخاب شدند. برای مشخص شدن ترتیب و توالی مقوله های الگو و شکل الگوی طراحی آموزشی با ۷ نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی مصاحبه شد. براساس این پژوهش الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی طراحی شد که به نسبت الگوهای پیشین الگوی مشخص تر و دارای جزئیات بیشتر بوده که هم از نظر مفهومی و هم اجرایی قابل استفاده برای طراحان آموزشی مختلف می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an educational design model based on connectivism theory
نویسندگان [English]
- Saber Azimi 1
- Elnaz Bahrayi 2
1 Ph.D. in Educational Technology, Allameh abatabaiUniversity,Tehran, Iran /Member of mobile learning research core of Allameh Tabatabai University
2 M.A. in Educational Technology, Payam Noor University Shahr Ray, Iran
چکیده [English]
With the entry into the information age and the development of new technologies and the creation of networked learning, the theory of connectivism learning was born. The aim of the current research is to design an educational design model that fits this approach. Inductive qualitative content analysis method was used to obtain the categories of connectivism educational design model. In this way, first the sources related to this issue were studied and then categorization was done, and then from the categories, sub-categories and main categories of connectivism-oriented educational design model were extracted. The statistical population included all the articles, books, magazines, and internet sites about the theory of connectivism, from which samples were theoretically selected. In order to determine the order and sequence of the model categories and the shape of the educational design model, 7 educational technology experts were interviewed. Based on this research, a connectivism-oriented educational design model was designed, which is more specific and has more details than the previous models, which can be used for different educational designers both conceptually and operationally.
کلیدواژهها [English]
- connectivism theory
- distributed learning
- instructional design
- Educational design model