مقاله پژوهشی
ارائه مدل علّی پیش‌بینی حضور‌اجتماعی براساس حضور‌شناختی(با واسطه‌گری جویادگیری برخط):

مجید ربانی؛ حسین حافظی؛ محمود اکرامی؛ محمدرضا سرمدی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71459.1356

چکیده
  حضور‌اجتماعی بعنوان توانایی فراگیران برای شناسایی جامعه یادگیری، داشتن حس تعلق پذیری به جامعه و برقراری ارتباط هدفمند در یک جامعه یادگیری تعریف می شود. دلیل تاکید بر حضور‌اجتماعی یادگیری برخط این است که متخصصان یادگیری برخط و مجازی معتقدند سازنده گرایی اجتماعی عامل مهمی برای ارتقای ارتباطات بین فردی و کیفیت یادگیری است. با توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

روشن احمدی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 37-61

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71926.1359

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سامانه جامع آزمایشگاه مجازی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان فنی مهندسی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون یکسان، در دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجو معلمان فنی مهندسی دانشگاه شهید رجایی در رشته کارشناسی مکانیک، در نیمسال دوم تحصیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق به‌منظور بهبود مشکلات ارتباطی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

سیده ساحل مرتضوی شالی؛ مهدی دستجردی کاظمی؛ آمنه عالی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 63-84

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71970.1360

چکیده
  کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارای مشکلات متعددی ازجمله مشکلات ارتباطی به‌ویژه مشکلات زبانی و ضعف واژگان هستند و نمایش خلاق با داشتن پیشینه‌ی مناسب در‌ زمینه‌ی توسعه‌ی توانایی‌های ارتباطی می‌تواند در بهبود این مشکلات مؤثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق به‌منظور بهبود مشکلات ارتباطی کودکان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی کیفیت شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) از دیدگاه معلمان و دبیران استان خوزستان

سیدعباس رضوی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 85-108

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72409.1368

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین کیفیت شبکه شاد از ابعاد سه گانه (قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر برنامه، عملکرد و ویژگیهای فنی) بود. این پژوهش توصیفی و از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی و دبیران دوره متوسطه اول و دوم استان خوزستان بودند. با توجه به شیوع بیماری کووید-19 و همچنین گستردگی جامعه مورد مطالعه از روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه ارتباط گرایی

صابر عظیمی؛ الناز بحرائی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 109-122

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72399.1367

چکیده
  با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوری‌های جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباط‌گرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دست‌یابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاس‌های مجازی (یک مطالعه ردیابی چشمی)

فائزه دلیرینیا؛ محمد علی رستمی نژاد؛ محمد اکبری بورنگ؛ طالب زندی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، صفحه 123-137

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72335.1366

چکیده
  توجه به محرک‌های آموزشی اولین گام در فرایند ادراک و یادگیری است. پژوهش‌های متعددی در زمینه سبک‌های یادگیری و ترجیحات یادگیری شده است؛ اما پژوهش اندکی در زمینه توجه یادگیرندگان با استفاده از ابزارهای جدید علوم اعصاب شناختی مانند دستگاه ردیابی چشم شده است. هدف پژوهش پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری ...  بیشتر