نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران
3 استادیار گروه آموزشوپرورش، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، تهران
چکیده
کودکان بیسرپرست و بدسرپرست دارای مشکلات متعددی ازجمله مشکلات ارتباطی بهویژه مشکلات زبانی و ضعف واژگان هستند و نمایش خلاق با داشتن پیشینهی مناسب در زمینهی توسعهی تواناییهای ارتباطی میتواند در بهبود این مشکلات مؤثر باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق بهمنظور بهبود مشکلات ارتباطی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست انجام گرفت. پژوهش پیشِ رو با رویکرد ترکیبی و در دو مرحله انجام شد. در بخش کیفی مؤلفههای الگوی آموزش مبتنی بر نمایش خلاق و ترتیب و توالی این مؤلفهها از طریق مرور نظاممند منابع مشخص شد و در بخش کمی اعتبار الگوی طراحیشده به روش کمُی و با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت، الگوی آموزشی بر اساس تحلیل کیفی و استخراج مضامین اصلی و پرتکرار در منابع طراحی شد. مؤلفههای این الگو طبق مراحل اصلی طراحی آموزشی )تجزیه و تحلیل مشکل، طراحی، اجرا، ارزشیابی، اصلاح و تجدیدنظر) تعریف شدند. برای اجرای الگو در محیط آموزشی کودکان بیسرپرست و بدسرپرست هشت گام آموزشی (تعیین محتوا، معرفی دوره، اجرای پیشآزمون رشد زبان، انجام تمرین حرکتی، تمرین نمایشی، تمرین بداههپردازی، اجرای نمایش خلاق و اجرای پس آزمون) پیشنهاد شد. اعتبار الگو نیز طبق تحلیل توصیفی و نتایج آزمون خیدو، ازنظر متخصصان تأیید گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an educational model based on creative drama to improve communication problems of orphans and vulnerable children
نویسندگان [English]
- Sahel Mortazavi 1
- mehdi dastjerdikazemi 2
- Amene Aali 3
1 M.A. in Education for Preschool Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Psychology and Education ofExceptional Children Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Education Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Orphans and vulnerable children have many problems, including communication problems, especially language problems and poor vocabulary, and creative drama with a good background in the development of communication skills can be effective in improving these problems. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing an educational model based on creative drama in order to improve the communication problems of orphaned and vulnerable children. The present study was conducted with a combined approach in two stages. In the qualitative part, the components of the educational model based on creative drama and the order and sequence of these components were identified through systematic review of resources, and in the quantitative part, the validity of the designed model was assessed quantitatively using a questionnaire. Finally, the educational model was designed based on qualitative analysis and extraction of main and repetitive themes in the sources. The components of this model were defined according to the main stages of educational design (problem analysis, design, implementation, evaluation, correction and revision). To implement the model in the educational environment of orphans and vulnerable children, eight educational steps (determining the content, introducing the course, performing the language development pre-test, performing motor training, demonstration practice, improvisation practice, performing creative drama and performing pre-test) were suggested. The validity of the model was confirmed by experts according to descriptive analysis and chi-square test results.
کلیدواژهها [English]
- educational model
- creative drama
- communication problems
- orphans and vulnerable children