مقاله پژوهشی
روایت معلمان دورۀ ابتدایی از چالشهای ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی

زهرا رحیمی؛ زهره نظری مقدم

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 9-25

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72402.1369

چکیده
  مطالعۀ حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دورۀ ابتدایی از چالش‌های ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل داده‌ها از روش پدیدار‌شناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختار‌یافته است و شرکت‌کنندگان در این مطالعه معلمان دوره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیربازی دیجیتال آموزشی بر انگیزش ویادگیری درس ریاضی

فاطمه جعفرخانی؛ مهدی واحدی؛ شبنم یزدان خواه

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 27-38

https://doi.org/10.22054/jti.2023.43744.1271

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربازی های آموزشی رایانه ای بریادگیری و انگیزش درس ریاضی در دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مقایسه رسانه ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مشهد درسال تحصیلی 97- 96 بود. نمونه آماری شامل 64 نفر از دانش آموزان پسربود که به صورت در دسترس با روش جایگزینی تصادفی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزشیابی برنامه‌های تلویزیونی تدریس درس فارسی شبکه آموزش

زهرا رشیدی زاده؛ یوسف مهدوی نسب؛ نسرین محمدحسنی؛ کیومرث تقی پور

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 39-55

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72231.1363

چکیده
  با توجه به همه گیری بیماری کویید-19 آموزش غیرحضوری برای مدتی جایگزین آموزش حضوری شد. با این حال دسترسی به آموزش آنلاین برای همه امکان پذیر نبود. در اینجا تلویزیون آموزشی در رفع این نابرابری ها نقش آفرینی کرد. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزشیابی برنامه های تلویزیونی شبکه آموزش بوده تا مشخص کند که این برنامه ها از لحاظ طراحی آموزشی در چه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه آموزش مجازی با اضطراب امتحان با میانجی‌گری درگیری تحصیلی

زهرا یزدانی؛ فاطمه اسدی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 57-76

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72129.1361

چکیده
  پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری شمامل کلیه دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهرستان سواد کوه شمالی به تعداد 150 نفر بود. برای نمونه گیری با محاسبه حجم نمونه از طریق معادله کوکران تعداد 100 نفر انتخاب و سپس جهت انتخاب نمونه ا روش نمونه گیری طبقه‌ای و خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای جمع‌آوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه‌ی رویکرد بوم شناختی به یادگیری رسمی دوره ابتدایی: یک مرور نظام‌مند

حسین زنگنه؛ معصومه امیدی پشتیری؛ مریم پورجمشیدی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 77-106

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71562.1357

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهش‌ها در ارتباط با استفاده از رویکرد بوم‌شناسی در دوره ابتدایی برای یادگیری‌های رسمی انجام شد. روش پژوهش از نوع مرور نظامند به منظور تجزیه و تحلیل (1)رویکردهای روش‌شناختی و (2) رویکرد‌های بوم‌شناختی اتخاذ شده در پژوهش‌ها انجام شده بود. جستجو در مقالات انتشار یافته از سال 2013 تا 2022 در پایگاه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده‌های یادگیری حیطه شناختی

اسما یزدی؛ بی بی عشرت زمانی؛ نگین برات دستجردی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، صفحه 107-137

https://doi.org/10.22054/jti.2023.62224.1334

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده‌های یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش ...  بیشتر