نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری شمامل کلیه دانش‌آموزان ششم ابتدایی شهرستان سواد کوه شمالی به تعداد 150 نفر بود. برای نمونه گیری با محاسبه حجم نمونه از طریق معادله کوکران تعداد 100 نفر انتخاب و سپس جهت انتخاب نمونه ا روش نمونه گیری طبقه‌ای و خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیلی دانش آموزان آپلتون و همکاران (2006)، پرسشنامه آموزش مجازی کیم و همکاران(۲۰۰۵) و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان دریس کول (2007) استفاده شد. در این پژوهش ب از امار توصیفی (حداقل، حداکثر، میانگین، انحراف معیار، کجی و کشیدگی) و آمار استتباطی ( روابط خطی ساده از ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری) برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss26 استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد بین آموزش مجازی و اضطراب امتحان به طور مستقیم رابطه منفی و معنادار وجود دارد. هم‌چنین بین این دو متغیر به طور غیر مستقیم با میانجی‌گری درگیری تحصیلی رابطه منفی و معنار وجود داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Virtual Education and Exam Anxiety Mediated by Academic Engagement

نویسندگان [English]

  • zahra yazdani
  • Fatemeh Asadi

M.A. in Educational Technology, Allameh Tabataba’ University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current research is a descriptive correlational research with an emphasis on structural equations. The statistical population consisted of 150 students of the 6th grade of elementary school in Sawad Koh Shamali city. For sampling, 100 people were selected by calculating the sample size through Cochran's equation, and then stratified and multi-stage cluster sampling methods were used to select the sample. To collect data, Appleton et al.'s standard student academic engagement questionnaire (2006), Kim et al.'s virtual education questionnaire (2005) and Dries Cole's standard exam anxiety questionnaire (2007) were used. In this research, descriptive statistics (minimum, maximum, mean, standard deviation, skewness and kurtosis) and inferential statistics (simple linear relationships from Pearson's correlation coefficient and to test the conceptual model of the research from the structural equation model) to analyze the data with The use of spss26 software is used. The findings showed that there is a direct negative and significant relationship between virtual education and exam anxiety. Also, there was a negative and significant relationship between these two variables indirectly with the mediation of academic conflict.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • academic engagement
  • exam anxiety
  • students