مقاله پژوهشی
طراحی اینفوگرافی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر سطح یادگیری و سواد دیداری

زهرا جامه بزرگ؛ حمیدرضا مقامی؛ محمد کریمی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 9-26

https://doi.org/10.22054/jti.2023.54233.1317

چکیده
  این پژوهش به بررسی تاثیر اینفوگرافی آموزشی بر روی سطح یادگیری و سواد دیداری می‌پردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی؛ شامل دو بخش کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی و شبه آزمایشی ( پیش آزمون و پس آزمون ) با گروه گواه و بدون گزینش تصادفی استفاده شده است. جامعه این تحقیق عبارتند از دانش‌آموزان نهم شرستان حمیدیه می‌باشد. با استفاده از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نقش واسطه‌ای سبک‌های یادگیری در ارتباط بین سواد رسانه‎ای با رضایت تحصیلی دانشجویان

اعظم جهانگیری؛ سمیرا ابراهیم پور کومله

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 27-49

https://doi.org/10.22054/jti.2022.64364.1341

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای سبک‌های یادگیری در ارتباط بین سواد رسانه‌ای با رضایت تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش در زمره پژوهش‌های کاربردی و روش تحقیق توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1400-1399 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تحلیلی سیستم‌های مدیریت دوره در نظام آموزش الکترونیک

الهام نیک پور؛ مهدی همایون فر؛ امیر دانشور

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 51-77

https://doi.org/10.22054/jti.2023.66818.1348

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، بررسی تحلیلی سیستم‌های مدیریت دوره در نظام آموزش الکترونیک می‌باشد. روش‌شناسی مورد استفاده در این مقاله از نظر مبانی فلسفی دارای پارادایم اثبات‌گرایی، براساس نوع تحقیق؛ کاربردی، براساس رویکرد اصلی تحقیق؛ استقرایی و بر اساس روش؛ آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری، شامل متخصصان فناوری اطلاعات است که با سیستم‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان برای اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بازی در مدارس

پژمان صالحی؛ مهران خلج

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 79-121

https://doi.org/10.22054/jti.2023.67173.1350

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای موردنیاز معلمان ابتدائی برای اجرای اثربخش روش‌های تدریس مبتنی بر بازی (بازی محور) در مدارس ابتدائی شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری نسز در این پژوهش، شامل معلمان مدارس، معلمان حق‌التدریس، مدیران مدارس، دانش‌آموزان منطقه 10 آموزش‌وپرورش تهران و نیز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1401 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی عناصر بصری مجموعه‌کتاب‌های آموزش زبان فارسی «مینا» در چارچوب مدل کِرِس و ون‌لیووِن (2006)

رضامراد صحرایی؛ مینا حامدی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 123-149

https://doi.org/10.22054/jti.2023.69998.1354

چکیده
  ارزشیابی مواد آموزشی فرایندی شامل سنجش ارزش مجموعه‌ای از مواد آموزشی و قضاوت درباره تاثیر آن بر استفاده‌کنندگان است. یکی از مباحث مهم در تدوین و ارزشیابی مواد آموزشی در آموزش زبان دوم تاثیر عناصر بصری بر آموزش است. مجموعه‌کتاب‌های آموزش زبان فارسی «مینا» برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تاکنون در چهار جلد طراحی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی و اولویت‌بندی راهکارهای انگیزه‌بخشی به مشارکت معلمان در برنامه معلم پژوهنده: یک مطالعه کیفی

ذبیح اله اللهی؛ مجید کهرازهی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، صفحه 151-170

https://doi.org/10.22054/jti.2023.70892.1355

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی عوامل ترغیب معلمان به مشارکت در برنامه معلم پژوهنده و ارائه راهکارهای عملی و اولویت بندی راهکارها اجرا شد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند. نمونه پژوهش برای بخش کیفی 43 نفر و برای بخش کمی شامل 379 نفر بودند ...  بیشتر