نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 ستادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسالمی،تهران، ایران
2 دانشیار، گروه صنایع، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی صلاحیتهای حرفهای موردنیاز معلمان ابتدائی برای اجرای اثربخش روشهای تدریس مبتنی بر بازی (بازی محور) در مدارس ابتدائی شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری نسز در این پژوهش، شامل معلمان مدارس، معلمان حقالتدریس، مدیران مدارس، دانشآموزان منطقه 10 آموزشوپرورش تهران و نیز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1401 بوده است. اغلب جامعه خبرگان را نیز معلمان و مدیران آموزشی تشکیل میدادند که از تجارب بازی محور برای آموزش دروس خاص نظیر زبان خارجه، ریاضیات، فنآوری اطلاعات و غیره ... در مدارس خود استفاده کرده بودند. همچنین از کل جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعهی محدود، نمونه آماری به تعداد 386 نفر انتخاب گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از این پژوهش، چهار حوزه اصلی شایستگیهای حرفهای معلمان برای اجرای آموزش بازی محور در مدارس ابتدائی عبارت است از : صلاحیتهای آموزشی، صلاحیتهای فن آورانه، صلاحیتهای مشارکتی و صلاحیتهای مرتبط با خلاقیت آموزش. همچنین یافتههای این مطالعه میتواند بهمنظور توسعهبهبود صلاحیتهای حرفهای معلمان در پیادهسازی الگوی یادگیری مبتنی بر بازی در مقاطع مختلف تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identify and explain the professional qualifications of teachers for the implementation of game-based educational programs in schools
نویسندگان [English]
- pejman salehi 1
- meharan khalaj 2
1 Assistant Professor, Educational Management Dept.,South ranch, Islamic Azad University, Tehran, ran
2 Associate Professor, Industrial Engineering Dept.,Parand Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study examines the competencies needed by teachers to effectively implement game-based teaching methods (game-oriented) in schools. In the conceptual concepts of this research, game-based (game-centered) school education has several important approaches. First, the use of educational games is fun for learners;. Learning by creating the games needed for each educational topic, the use of gamification approaches in providing educational content. The research included documents related to teachers' professional qualifications based on upstream documents of the Ministry of Education, in-depth and thematic interviews with experts, and the preparation and distribution of a questionnaire among the target community.
Based on the results of this study, the four main areas of teacher competence identified in this study are: educational competencies, technological competencies, participatory competencies and competencies related to creative education. The results of this study can be used to develop teachers' educational skills and improve their professional competencies in implementing the use of gamification.
کلیدواژهها [English]
- teaching
- play-based
- technology