لطیفه پورمحمدباقر اصفهانی؛ نجمیه سادات صفرآبادی
چکیده
با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر روش های آموزش معمول تغییر کرده است. یکی از چالش های آموزشی کمبود محتوا و ابزارهایی است که علم آموزان را به شیوهای فعالانه درفرآیند آموزش درگیر کند. مشارکت پائین علم آموزان در فعالیتهای آموزشی و محدودیتهای زمان و مکان، همچنین دشوار بودن درک دانشی که پایه انتزاعی دارد، همگی از چالشهای پیش روی آموزش ...
بیشتر
با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر روش های آموزش معمول تغییر کرده است. یکی از چالش های آموزشی کمبود محتوا و ابزارهایی است که علم آموزان را به شیوهای فعالانه درفرآیند آموزش درگیر کند. مشارکت پائین علم آموزان در فعالیتهای آموزشی و محدودیتهای زمان و مکان، همچنین دشوار بودن درک دانشی که پایه انتزاعی دارد، همگی از چالشهای پیش روی آموزش کنونی است. در غالب موارد دانش آموزان در فیزیک شهودی ضعیف هستند و نبود فرصت کافی تعامل با مفاهیم به صورت عملی در دنیای واقعی به این موضوع دامن می زند. یکی از راه حلهای موثر در سیستمهای فیزیکی با حجم گردش داده و اطلاعات بالا، به کارگیری متاورس است که آینده پر باری را نشان میدهد. ادغام تکنولوژیهای به روز مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، هوش مصنوعی و محاسبات ابری به فعالیتهای آموزشی در برقراری ارتباط دو سویه کمک شایانی است که بهرهوری آموزش را بالا میبرد. در مقاله حاضر با مروری بر تکنولوژیهای نوین و اشاره به حوزه های آموزشی و برخی اصول مرتبط با روش های آموزش ، بینش بهتری به متعلمان حوزه تعلیم وتربیت برای طراحی آموزشی مبتنی بر فناوری ارائه می گردد.