آرا مرادی؛ سید جمال بارخدا؛ مهدی صالحی
چکیده
در پژوهش حاضر به بررسی شایستگیهای مورد نیاز مدیران مدارس در عصر دیجیتال پرداخته است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش به برداشتها و تجارب مدیران، مدیرآموزگاران، معاونین و کارشناسان فناوری مدارس از شایستگیهای مورد نیاز مدیران مدارس مورد تحلیل قرار می-گیرد از اینرو ...
بیشتر
در پژوهش حاضر به بررسی شایستگیهای مورد نیاز مدیران مدارس در عصر دیجیتال پرداخته است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش به برداشتها و تجارب مدیران، مدیرآموزگاران، معاونین و کارشناسان فناوری مدارس از شایستگیهای مورد نیاز مدیران مدارس مورد تحلیل قرار می-گیرد از اینرو از راهبرد کیفی گراندد تئوری استفاده شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش 15 نفر از اعضای جامعهی مدرسه بوده که تجربه ی شرکت در دورههای مجازی را داشتهاند. ابزار جمعآوری پژوهش شامل پروتکلی 8 سؤالی در برگیرندهی اهداف اصلی پژوهش بوده است. روایی این پروتکل با نظر اساتید متخصص و پایایی آن نیز با روش اطمینان پذیری مورد تایید قرار گرفت. دیدگاههای افراد در فرآیند کدگزاری با استفاده از نرمافزار Nvivo مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین شایستگیهای مورد نیاز مدیران مدارس در عصر دیجیتال در 5 مؤلفه اصلی شامل: هماهنگی و همکاری، نیازمندی به دانش تخصصی دیجیتالی، توانایی مدیریت سیستمهای مجازی و غیر حضوری، تغییر ساختار و قوانین مدرسه و تغییر نقش و سبک مدیران خلاصه می-شود.