مسعود راستین؛ حسین افخمی؛ رضا صابری
چکیده
روابط عمومی به دلیل ابعاد علمی و عملی خود، نیازمند ارتقا و توسعه مداوم است که میتواند شایستگیهای فارغالتحصیلان را بهبود بخشد. این پژوهش به بررسی چهار جنبه کلیدی آموزش روابط عمومی مهارت، دانش، کارآموزی و بهروز رسانی در ایران پرداخته است. تحقیق با استفاده از پیمایش و پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری شامل کارشناسان روابط عمومی ...
بیشتر
روابط عمومی به دلیل ابعاد علمی و عملی خود، نیازمند ارتقا و توسعه مداوم است که میتواند شایستگیهای فارغالتحصیلان را بهبود بخشد. این پژوهش به بررسی چهار جنبه کلیدی آموزش روابط عمومی مهارت، دانش، کارآموزی و بهروز رسانی در ایران پرداخته است. تحقیق با استفاده از پیمایش و پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری شامل کارشناسان روابط عمومی در سازمانهای دولتی و غیردولتی با بیش از 100 نفر کارمند در تهران، از جمله مدیران و کارشناسان فارغالتحصیل این رشته، بود. برای انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که کارآموزی با میانگین 3.76 به عنوان مهمترین روش آموزشی شناخته شده است. پس از آن، آموزش دانش تخصصی با میانگین 3.71 و آموزش مهارتها با میانگین 3.69 قرار دارند، در حالی که بهروزرسانی دانش و مهارتها با میانگین 3.43 در رتبه آخر است. این یافتهها تأکید میکند که ترکیب آموزشهای عملی و نظری اهمیت زیادی دارد. روابط عمومی به عنوان یک حرفه پویا، نیازمند متخصصانی با دانش گسترده در زمینههای ارتباطات، مدیریت، فناوری و تفکر استراتژیک است. مدلهای کارآموزی مبتنی بر صنعت، بیشترین تطابق را با نیازهای واقعی این حرفه دارند. همچنین، برای بهروزرسانی، متخصصان باید از روشهای متنوعی مانند رسانههای تخصصی، کلاسهای آموزشی و همایشها استفاده کنند تا با چالشهای پیچیده و متغیر این حرفه مقابله کنند.
اکبر کبیری؛ علی موسوی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش دانشآموزان دختر پایهی هشتم شهر تهران از بازیهای رایانهای انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود که پژوهشگران علاوه بر آن به بررسی رابطه میان دانش دانشآموزان با استفاده آنها از بازیهای رایانهای نیز پرداختهاند. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر هشتم شهر تهران در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش دانشآموزان دختر پایهی هشتم شهر تهران از بازیهای رایانهای انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود که پژوهشگران علاوه بر آن به بررسی رابطه میان دانش دانشآموزان با استفاده آنها از بازیهای رایانهای نیز پرداختهاند. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر هشتم شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بود که با استفاده از جدول کوهن، 387 دانشآموز با روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از پرسشنامههای پایاننامه کارشناسی ارشد کبیری 1393) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که دانش دانشآموزان پایه هشتم نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر از میزان میانگین است، همچنین بررسیها نشان داد رابطه دانش امور واقعی و دانش امور روندی دانشآموزان با میزان استفاده آنها از بازیهای رایانهای مثبت و مستقیم است؛ اما بین دانش امور مفهومی آنان با میزان استفاده از بازیهای رایانهای این رابطه برقرار نیست (رابطه ضعیف بود). چنانچه هرچقدر دانش امور مفهومی آنان نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر نشان داده شد میزان استفاده آنان از این بازیها به شکلی منظم، کنترلشده و صحیحتر بود.نتایج نشان دادمیتوان با ارتقاء دانش مفهومی دانش آموزان و والدین آنان از بازیهای رایانهای، میزان و نحوه استفاده دانش آموزان از این بازیها را به میزان زیادی کنترل و به سمت مطلوب سوق داد.