نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 دانشیار رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3 استادیار رشته ادبیات انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
متون تخصصی به متونی اطلاق میشود که در آنها مفاهیم انتزاعی در قالب ایدههای جدید مطرح، دستهبندی، مقایسه و تحلیل میشوند که همین امر موجب پیچیدگی درک این متون در مقایسه با سایر آثار میگردد. یکی از استراتژیهای مؤثر بر طبقهبندی اطلاعات در حین مطالعه سازمان دهنده شناختی نام دارد. در مطالعهی پیش رو یکی از انواع سازمان دهندههای شناختی، تحت عنوان روش رئوس مطلب و شیوه متن-محور با هدف تعیین اثرگذاری هر یک بر درک متون تخصصی در زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفتند. در هدفی دیگر، هوش فضایی و هوش کلامی بهعنوان عامل پیشبینی کننده میانجی مطالعه شدند. هفتادویک زبانآموز در سه کلاس در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه شیراز با روش نمونهگیری در دسترس و یکجا انتخاب و هر کلاس بهصورت تصادفی و یکسان به دو گروه متن-محور و استراتژی-محور تقسیم شد. ابزار پژوهش مشتمل بر آزمون تعیین سطح، متن تخصصی با موضوعیت اختلالات خواب سیستماتیک، بسته آموزشی رئوس مطلب، آزمون چهارگزینهای درک مطلب و آزمونهای سنجش هوش فضایی و هوش کلامی بود. نتایج به شرح زیر است: 1) روش رئوس مطلب در مقایسه با متن-محور بهطور معناداری از اثرگذاری بیشتری در درک مطلب برخوردار بود، 2) هوش دیداری بهعنوان عامل پیشبینی کننده درک مطلب در روش رئوس مطلب شناخته شد و 3) هوش کلامی عملکرد هیچیک از دو گروه را پیشبینی نکرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying Outlines as an Expository Texts Enhancement Technique and the Mediating Role of Visual/Verbal Intelligences
نویسندگان [English]
- Sholeh Moradi 1
- Shima Ghahari 2
- zahra khazaei 3
1 Department of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
2 Department of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
چکیده [English]
The present study sought to find if reading comprehension can be enhanced through the employment of cognitive organizers in comparison to text-only condition. It further investigated whether visual and verbal intelligences can predict learners’ performance on different types of input modes. A total of 71 English as foreign language undergraduates (both male and female) at two state-run universities in Iran took part in the present research. Three sets of instruments were employed: (1) an actual TOEFL (ETS, 2004), (2) cognitive organizers package (Katayama & Robinson, 2000), and (3) the multiple intelligence inventory (Mckenzie, 1999). Each participating intact class was randomly divided into two groups of text-only (receiving a text twice) and cognitive organizers (receiving the outline of the text). The results showed that (a) outlines (input type) significantly enhanced reading comprehension in comparison to text-only condition, (b) visual intelligence was the significant predicator of outline group’s performance, and (c) verbal intelligence predicted neither of text-only and outline groups’ performance.
کلیدواژهها [English]
- expository texts
- outline displays
- visual/verbal intelligences
- selective cued hypothesis
- search efficiency hypothesis