نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 دانشیار رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 استادیار رشته ادبیات انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

متون تخصصی به متونی اطلاق می‏شود که در آن‏ها مفاهیم انتزاعی در قالب ایده‏های جدید مطرح، دسته‏بندی، مقایسه و تحلیل می‏شوند که همین امر موجب پیچیدگی درک این متون در مقایسه با سایر آثار می‏گردد. یکی از استراتژی‏های مؤثر بر طبقه‏بندی اطلاعات در حین مطالعه سازمان دهنده شناختی نام دارد. در مطالعه‏ی پیش رو یکی از انواع سازمان دهنده‏های شناختی، تحت عنوان روش رئوس مطلب و شیوه متن-محور با هدف تعیین اثرگذاری هر یک بر درک متون تخصصی در زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفتند. در هدفی دیگر، هوش فضایی و هوش کلامی به‏عنوان عامل پیش‏بینی کننده میانجی مطالعه شدند. هفتادویک زبان‏آموز در سه کلاس در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه شیراز با روش نمونه‏گیری در دسترس و یکجا انتخاب و هر کلاس به‏صورت تصادفی و یکسان به دو گروه متن-محور و استراتژی-محور تقسیم شد. ابزار پژوهش مشتمل بر آزمون تعیین سطح، متن تخصصی با موضوعیت اختلالات خواب سیستماتیک، بسته آموزشی رئوس مطلب، آزمون چهارگزینه‏ای درک مطلب و آزمون‏های سنجش هوش فضایی و هوش کلامی بود. نتایج به شرح زیر است: 1) روش رئوس مطلب در مقایسه با متن-محور به‏طور معناداری از اثرگذاری بیشتری در درک مطلب برخوردار بود، 2) هوش دیداری به‏عنوان عامل پیش‏بینی کننده درک مطلب در روش رئوس مطلب شناخته شد و 3) هوش کلامی عملکرد هیچ‏یک از دو گروه را پیش‏بینی نکرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying Outlines as an Expository Texts Enhancement Technique and the Mediating Role of Visual/Verbal Intelligences

نویسندگان [English]

  • Sholeh Moradi 1
  • Shima Ghahari 2
  • zahra khazaei 3

1 Department of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

2 Department of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran

3

چکیده [English]

The present study sought to find if reading comprehension can be enhanced through the employment of cognitive organizers in comparison to text-only condition. It further investigated whether visual and verbal intelligences can predict learners’ performance on different types of input modes. A total of 71 English as foreign language undergraduates (both male and female) at two state-run universities in Iran took part in the present research. Three sets of instruments were employed: (1) an actual TOEFL (ETS, 2004), (2) cognitive organizers package (Katayama & Robinson, 2000), and (3) the multiple intelligence inventory (Mckenzie, 1999). Each participating intact class was randomly divided into two groups of text-only (receiving a text twice) and cognitive organizers (receiving the outline of the text). The results showed that (a) outlines (input type) significantly enhanced reading comprehension in comparison to text-only condition, (b) visual intelligence was the significant predicator of outline group’s performance, and (c) verbal intelligence predicted neither of text-only and outline groups’ performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • expository texts
  • outline displays
  • visual/verbal intelligences
  • selective cued hypothesis
  • search efficiency hypothesis
Bartlett, F. C. (1932). Remembering: An experimental and social study. Cambridge: Cambridge University.
Boyle, J. R., & Weishaar, M. (1997). The effects of expert-generated versus student-generated cognitive organizers on the reading comprehension of students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 12(4), 228-235.
Combs, C. (2008). Topic familiarity and input enhancement: An empirical investigation. TESOL & Applied Linguistics, 8(2), 1-15.
Corkill, A. J. (1992). Advance organizers: Facilitators of recall. Educational Psychology Review, 4(1), 33-67.
Diakidoy, I. A. N., Kendeou, P., & Ioannides, C. (2003). Reading about energy: The effects of text structure in science learning and conceptual change. Contemporary Educational Psychology, 28(3), 335-356.
Ekstrom, R. B., French, J. W., Harman, H. H., & Dermen, D. (1976). Manual for kit of factor-referenced cognitive tests. Princeton, NJ: Educational testing service.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
Glynn, S., Britton, B., & Muth, K. (1985). Text-comprehension strategies based on outlines: Immediate and long-term effects. The Journal of Experimental Education, 53, 129-135.
Glynn, S. M., & Di Vesta, F. J. (1977). Outline and hierarchical organization as aids for study and retrieval. Journal of Educational Psychology, 69(2), 89-95.
Griffin, M. M., & Robinson, D. H. (2000). Role of mimeticism and spatiality in textual recall. Contemporary Educational Psychology, 25(2), 125-149.
Guthrie, J. T., Weber, S., & Kimmerly, N. (1993). Searching documents: Cognitive processes and deficits in understanding graphs, tables, and illustrations. Contemporary Educational Psychology, 18(2), 186-221.
Katayama, A. D., Robinson, D. H., Kiewra, K. A., Dubois, N., & Jonassen, D. (2001). Facilitating text learning with adjunct displays. The Journal of Research in Education, 11, 54-61.
Katayama, A. D., & Robinson, D. H. (2000). Getting students partially involved in note-taking using graphic organizers. The Journal of Experimental Education, 68(2), 119-133.
Krug, D., George, B., Hannon, S. A., & Glover, J. A. (1989). The effect of outlines and headings on readers' recall of text. Contemporary Educational Psychology, 14(2), 111-123.
Kulhavy, R. W., Stock, W. A., Peterson, S. E., Pridemore, D. R., & Klein, J. D. (1992). Using maps to retrieve text: A test of conjoint retention. Contemporary Educational Psychology, 17(1), 56-70.
Larkin, J. H., & Simon, H. A. (1987). Why a diagram is (sometimes) worth ten thousand words. Cognitive Science, 11(1), 65-100.
Leow, R. P. (1997). Attention, awareness, and foreign language behavior. Language Learning, 47(3), 467-505.
Marefat, H., & Ghahari, S. (2009). Adjunct displays: A step toward facilitation of reading comprehension. Porta Linguarum, 11, 79-188.
Mayer, R. E. (1984). Aids to text comprehension. Educational Psychologist, 19(1), 30-42.
McKenzie, W. (2005). Multiple intelligences and instructional technology. International Society of Technology Education.
Nesbit, J. C., & Adesope, O. O. (2006). Learning with concept and knowledge maps: A meta-analysis. Review of Educational Research, 76(3), 413-448.
Nicholson-Nelson, K. (1998). Multiple intelligences. New York: Scholastic Professional Books.
Pretorius, E. J. (2006). The comprehension of logical relations in expository texts by students who study through the medium of ESL. System, 34(3), 432-450.
Razmjoo, S. (2008). On the relationship between multiple intelligences and language proficiency. The Reading Matrix, 8(2), 155-174.
Robinson, D. H. (1997). Graphic organizers as aids to text learning. Literacy Research and Instruction, 37(2), 85-105
Robinson, D. H., Katayama, A. D., & Fan, A. C. (1996). Evidence for conjoint retention of information encoded from spatial adjunct displays. Contemporary Educational Psychology, 21(3), 221-239.
Robinson, D. H., Robinson, S. L., & Katayama, A. D. (1999). When words are represented in memory like pictures: Evidence for spatial encoding of study materials. Contemporary Educational Psychology, 24(1), 38-54.
Robinson, D. H., & Kiewra, K. A. (1995). Visual argument: Graphic organizers are superior to outlines in improving learning from text. Journal of Educational Psychology, 87(3), 455- 467.
Schmidt, R. W. (1990). The role of consciousness in second language learning1. Applied Linguistics, 11(2), 129-158.
Simard, D. (2009). Differential effects of textual enhancement formats on intake. System, 37(1), 124-135.
Singer, H. (1981). Instruction in reading acquisition. In O. Tzeng & H. Singer (Eds.), Perception of print (pp. 291-312). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Sternberg, R. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
Van Merrienboer, J. J., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17(2), 147-177.
VanPatten, B. (1996). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Greenwood Publishing Group.
Winn, W. (1991). Learning from maps and diagrams. Educational Psychology Review, 3, 211–247.