احمدی تبار مهدی، رنجبر، روح اله و شتاب بوشهری، ناهید. (1394). تأثیر تغییرپذیری تمرین و دستورالعملهای مختلف کانون توجه بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی.
اشمیت، ریچارد ای. لی و تیموتی دیی. (1389). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول حمایتطلب و عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.
حمایتطلب رسول، شیخ محمود، موحدی، احمدرضا و اسد، محمدرضا. (1386). تأثیر تقدم و تأخر تمرین ذهنی بر یادگیری یک مهارت ادراکی حرکتی با تأکید بر تصویرسازی درونی و بیرونی. پژوهشدرعلومورزشی، (14)، 51- 139.
حمایتطلب، رسول، مرادی، علی، برومند، محمدرضا و فخرپور، رقیه. (1388). اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای سروس والیبال (با تأکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی). رشد و یادگیری حرکتی، 3، 5-22.
رجائیان، بیژن. (1385). بررسی اثر تمرینات متغیر و ثابت در دوره پرآموزی و یادداری و انتقال تکلیف ثانویه مهارت سرویس بدمینتون، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
رضوانی، زهرا، حیرانی، علی و زارعیان، احسان. (1390). اثر تغییرپذیری تمرین بر استقلال اندام مجری در مهارت شوت سهگام بسکتبال. فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، 1(4)،331-40.
کلخوران، فاضل. (1387). اثرات تداخل ضمنی در یادگیری در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت، 38، 238- 221.
لطفی حسینآباد، غلامرضا، خلجی، حسن، بهرام، عباس و فرخی، احمد. (1385). اثر تداخل زمینهای بر اجرا و یادگیری چرتاب آزاد بسکتبال. علوم حرکتی و ورزش، 7، 63-77.
مختاری دینانی، مریم. (1387). اثر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد و یادگیری تکلیف همانندی- همایندی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
مختاری دینانی، مریم، فرخی، احمد، لطفی، غلامرضا و نظریان، عباس. (1392). اثـر تغیـیـرپـذیـری تمرین بر اکتساب و یادگیری تکلیف هماهنگی ـ همایندی. آموزش تربیتبدنی، 2(2)، 11-18.
موحدی، احمدرضا، عشایری، حسن، باقرزاده، فضل اله و حمایتطلب، رسول. (1386). بررسی تأثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی (زیاد و کم) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی. حرکت، (31)، 65-149.
ولف، گابریل. (1388). توجه و یادگیری مهارت حرکت. ترجمه احمد فرخی و مهدی محزون. تهران: نرسی.
Abdoli, B., Shamsipour, D. P., Modaberi, S. H., Shams, A. (2012). The effect length of practice and using afferent information in physical and imagery practice on learning: Exploring the boundaries of the specificity of practice hypothesis. World journal of sport science, 6(3), 306-313.
Abdollahipour, R., Wulf, G., Psotta, R. & Palomo Nieto, M. (2015). Performance of gymnastics skill benefits from an external focus of attention. Journal of Sports Sciences, 33(17), 1807-1813.
Adams, J. A. (1971). A closed ـ loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior, 3, 111-149.
Ahmadi, M., Kashef, S. M., Taghavi, M., & Borhani, H. (2012). The Effects of Attentional Focus and Skill Level in Performance of Badminton Long Service. World Journal of Sport Sciences, 7 (2), 84-89.
Asadi, A., Abdoli, B., Farsi, A. and Saemi, E. )2014(. Effect of various attentional focus instructions on novice javelin throwing skill performance. MED SPORT, 67, 1-2.
Brocken, J. E. A., Kal, E. C. & van der Kamp, J. )2016(. Focus of Attention in Children's Motor Learning: Examining the Role of Age and Working Memory. Journal of Motor Behavior, 1-8.
Elizabeth, l. Shoenfelt, leslie A. Snyder, Allison E. Maue C. Patrick Mcdoweli, Christopher D. Woolard., (2002). Comparison of constant and variable practice condition on free- throw shooting. Perceptual and motor skills, 94, 1113-1123.
Emanuel M, Jarus T, & Bart O. (2008). Effect of focus of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. Physical Therapy, 88(2), 251-60
Fischman, M. G. (2015). On the continuing problem of inappropriate learning measures: Comment on Wulf et al. (2014) and Wulf et al. (2015). Human movement science, 42, 225-231.
Hernández-Davo, H., Urbán, T., Sarabia, J. M., Juan-Recio, C. & Javier Moreno, F. (2014). Variable training: effects on velocity and accuracy in the tennis serve. Journal of sports sciences, 32(14), 1383-1388.
Heitman, R. J., Pugh, S. F., Kovaleski, J. E., Norell, P. M., & Vicory, J. R. (2005). Effects of specific versus variable practice on the retention and transfer of a continuous motor skill. Perceptual and motor skills, 100(3_suppl), 1107-1113.
Huet, M., Jacobs, D. M., Camachon, C., Missenard, O., Gray, R. & Montagne, G. (2011). The education of attention as explanation of variability of practice effects: Learning the final approach phase in a flight simulator. Journal of experimental psychology: human perception and performance,37(6), 1841.
James, E. G. & Conatser, P. )2014(. Effects of Practice Variability on Unimanual Arm Rotation. Journal of motor behavior, 46(4), 203-210.
Jones, L. L., & French, K. E. (2007). Effect of contextual interference on acquisition and retention of three volleyball skills. Department of kinesiology, Boise state university PMID: 18229542 (PubMed- indexed for MEDLINE)
Landin, D. K., Hebert, E. P. & Fairweather, M., (1993). The effects of variable practice on the performance of a basketball skill. Research quarterly for exercise and sport, 64(2), 232-237.
Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29, 542-55.
Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29(4), 542-555.
Magill, R. A. (2011). Motor learning and control: concepts and applications (9th Ed.). Published by McGraw-Hill companies.
Manojlović, V. & Erčulj F.) 2013(. Impact of the focus of attention on vertical jump performance of junior basketball players. Fizička kultura, 67(1), 61-67.
McNevin, N. H., Wulf, G. & Carlson, C. )2000(. Effects of attentional focus, self-control, and dyad training on motor learning: implications for physical rehabilitation. Physical therapy, 80(4), 373-385.
McNevin, N. H., Shea, C. H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological research, 67(1), 22-29.
Memmert, D. (2006). Long-term effects of type of practice on the learning and transfer of a complex motor skill. Perceptual and motor skills, 103(3), 912-916.
Modaberi, S. and Nehbandanian, M.) 2013(. The effects of attention focus and practice arrangement on performance accuracy and learning of underhand volleyball serve. International Journal of Sport Studies, 3(10), 1073-1080.
Perkins-Ceccato, N., Passmore, S. R., & Lee, T. D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers' skill. Journal of sports sciences, 21(8), 593-600.
Poolton, J. M., Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing?. Journal of sports sciences, 24(1), 89-99.
Porter, J. M., Ostrowski, E. J., Nolan, R. P., & Wu, W. F. (2010). Standing long-jump performance is enhanced when using an external focus of attention. The Journal of Strength & Conditioning Research, 24(7), 1746-1750.
Porter, J. M., Wu, W. F., Crossley, R. M., Knopp, S. W., & Campbell, O. C. (2015). Adopting an external focus of attention improves sprinting performance in low-skilled sprinters. The Journal of Strength & Conditioning Research, 29(4), 947-953.
Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review, 82(4), 225-260
Shafizadeh, M., Platt, G. K., & Bahram, A. (2013). Effects of focus of attention and type of practice on learning and self-efficacy in dart throwing. Perceptual and motor skills, 117(1), 182-192.
Shea, C. H., & Kohl, R. M. (1991). Composition of practice: Influence on the retention of motor skills. Research quarterly for exercise and sport, 62(2), 187-195.
Shea, C. H., Lai, Q., Wright, D. L., Immink, M., & Black, C. (2001). Consistent and variable practice conditions: Effects on relative and absolute timing. Journal of motor behavior, 33(2), 139-152.
Travlos, A. K. (2010). Specificity and variability of practice, and contextual interference in acquisition and transfer of an underhand volleyball serve. Perceptual and motor skills, 110(1), 298-312.
Zachry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain research bulletin, 67(4), 304-309.
Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660.
Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660.
Wulf, G. (2008). Attention focus effects in balance acrobats. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(3), 319-25.
Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. In Gabriele Wulf on Attentional Focus and Motor Learning [Target article], E.-J. Hossner & N. Wenderoth (Eds.).
Bewegung und Training, 1,4-14
. Available at http://www.ejournal-but.de.
Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 6, 77–104.
Wulf, G., & Su, J. (2007). An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78, 384-389.