نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران.
3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گرگان، ایران.
چکیده
هدف از آموزش مهارتهای زندگی افزایش تواناییهای روانی اجتماعی و درنهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیبزننده به بهداشت و سلامت و ارتقا سطح سلامت عمومی فرد بود. هدف کلی این پژوهش شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و عزتنفس دانشآموزان پایه دهم شهرستان بندر ترکمن در سال تحصیلی 94-93 بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون –پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. یافتهها، به اثرات مثبت این آموزشها بر مهارت دانشآموزان در حل مشکل عزتنفس و سلامت آنان دلالت داشتند. به دنبال چنین آموزشهایی، شرکتکنندگان قادر میشوند تا تعارضهای خود را با همسالان به نحو سازندهای حل نمایند و محبوبیت بین فردی بیشتری یابند. دادههای پژوهش نشان داد که میزان سلامت عمومی و عزتنفس دانشآموزان دختر و پسر آموزش دیده بیشتر از آموزش ندیده است، موضوع بعدی تفاوت سلامت عمومی دو گروه از دانشآموزان آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تأثیر جنسیت بود که در فرضیه عنوانشده بود تغییر میکند که پس از بررسی دادهها فرضیه پژوهش رد و فرضیه صفر تأیید گردید و ثابت شد سلامت عمومی و عزتنفس دانشآموزان دختر و پسر آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تأثیر جنسیت تغییر نمیکند، با توجه به یافتههای پژوهش با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا نتیجهگیری شد که تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و سلامت عمومی دانشآموزان آموزش دیده نسبت به دانشآموزان آموزش ندیده بیشتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of life skills training on general health and self-esteem of student
نویسندگان [English]
- masoomeh mohammadabadi 1
- negin jabari 2
- mohammad karimi 3
1 teacher
چکیده [English]
Despite the profound changes which occurred in the lifestyles of modern societies still dealing with adversity and difficulty Natvannd.karshnasan Ansanhadr Unfortunately, many behavioral sciences also believe that life skills education programs, including programs to humans helps better life. The purpose of the pilot study method of pretest and post-test is experimental and control groups. The experimental method to infer cause and effect relationship between phenomena that are controlled Gyrnd.yafth, the positive effects of the training on students' skills in problem solving, self-esteem and their health have implications for the training, Inc. Visitors are able to conflicts with peers in a constructive manner to resolve and more interpersonal Yabnd.dadh popularity of this study suggest that public health and self-esteem in girls and boys has also trained more than untrained general health and self-esteem of girls and boys differ between Ndashtndv hypothesis was rejected and Sfrtayyd hypothesis, the next issue of public health and self-esteem between two groups of students trained and untrained influenced by the theory of gender as was changed after the data and hypotheses reject the null hypothesis was confirmed and proven public health and self-esteem of students trained and untrained girls and boys affected by gender has not changed, according to the findings of the study concluded The life skills training on self-esteem and general health of students trained more than untrainedstudents.
کلیدواژهها [English]
- life skills
- self-public
- health-Bandar
- Turkmen students