نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آ.پ پیش‏دبستانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استاد گروه روانشناسی کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش باهدف بررسی رابطه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کارکردهای اجرایی در کودکان پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله منطقه 4 کرج بود، نمونه آماری این تحقیق شامل 31 نفر کودک دختر و 30 نفر از کودکان پسر پیش‌دبستانی بود که به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند، ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به دست آمد سپس از طریق آزمون کولیج،کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی بررسی شد. برای به دست آوردن داده‌ها از آزمون پیرسون، آنوا یکطرفه و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کارکردهای اجرایی رابطه مستقیم و معنی‌داری وجود دارد ) 0.05 (p < که این نتیجه با استفاده از آزمون پیرسون حاصل شد؛ همچنین با استفاده از آزمون پیرسون مشخص شد ارتباط بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با کارکرد تصمیم گیری –برنامه ریزی کودکان پیش دبستانی معنادار است که همبستگی متوسطی را نشان می داد ) 0.05 (p <؛ اما بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با کارکرد سازماندهی و بازداری رابطه معنی داری وجود نداشت ) 0.05(p>؛ همچنین با استفاده از آزمون t مستقل مشخص شد تفاوتی میان گروه دختر و پسرپیش دبستانی دراستفاده از بازی های رایانه ای وجود ندارد و در آخر آزمون آنوای یکطرفه نشان داد بین میزان سابقه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کارکردهای اجرایی کودکان پیش‌دبستانی رابطه معناداری وجود ندارد ) 0.05 (p>.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Correlation between use of computer games and executive functions in preschool children

نویسندگان [English]

  • shaghayegh lotfizadeh 1
  • Hamid Alizadeh 2

1 Allameh Tabataba&amp;#039;i University Student of preschool education

2 Professor of Psychology Faculty of Psychology &amp; Education Allameh Tabataba&#039;i University

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of computer games and executive functions in children aged 5 to 6 years old in Karaj 4th district. A sample of this study included 31 and 30 pre-school boys who were selected and tested availability. The test was performed using a researcher-made questionnaire on the use of computer games. Then, through the Coolidge test, the executive functions of pre-school children were examined. Pearson, ANOVA and t test were used to obtain data. The results of this study showed that there is a direct and significant relationship between the amount of computer games used and the executive functions (p <0.05). This result was obtained by Pearson test. Also, using Pearson test, the relationship between the rate Using computer games with decision-making function is a meaningful program for preschool children that shows a moderate correlation (p <0.05), but there was not a significant relationship between the amount of computer games used for organizing and inhibition. (P> 0.05); also, using t test, the difference between the group was There is no use of computer games for girls and boys, and at the end of the one-way ANOVA test, there is not a meaningful relationship between the amount of history of using computer games with pre-school children's executive functions (p> 0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive function
  • planning
  • organization
  • Inhibition
  • preschool