نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه سنجش و اندازه ‏گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی موانع بکارگیری روش‌ها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی - یادگیری از دیدگاه معلمان تدوین گردیده است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پسرانه منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 98-97 که به تعداد 694 نفر بودند، تشکیل دادند. با توجه به اندازه جامعه و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه پژوهش، 248 نفر انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های تحقیق، پرسشنامه‌ی‌ موانع تدریس فعال بود. به‌ منظور تحلیل داده‌ها ابتدا از آمار توصیفی استفاده شد و سپس با توجه به ماهیت فرضیه پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرونوف، آزمون فریدمن و آزمون T تک نمونه‌ای استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که موانع بکارگیری روش‌ها و فنون تدریس فعال شامل عدم تسلط مدرسان، ضعف در برقراری ارتباط آموزشی، فضای ناکافی آموزش، محتوای نامناسب کتاب‌های درسی و کمبود امکانات آموزشی در فرآیند یاددهی - یادگیری تأثیرگذار است و همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین اولویت متغیرهای پژوهش در هر پنج عامل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. کلیه عوامل بالاتر از میانگین بودند و بر این اساس عامل ضعف در برقراری ارتباط آموزشی دارای بیشترین اولویت و عامل عدم تسلط مدرسان دارای کمترین اولویت بود. با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که عوامل مذکور مانع از اجرای روش‌های تدریس فعال در فرآیند یاددهی- یادگیری می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Survey Barriers to use of active teaching methods and techniques In the process of teaching –learning from the point of view of boys' elementary school teachers in Tehran

نویسندگان [English]

  • Nadia Gholami 1
  • Mohammad asgari 2
  • sadegh jalali 3

2 Associate Professor, Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University

3 M.Sc., Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Allameh Tabatabai University

چکیده [English]

The purpose of this study was to Survey Barriers to use of active teaching methods and techniques In the process of teaching -learning and providing solutions. The research method is descriptive-survey. The purpose of this study is practical and field research. The statistical population of this study consisted of all primary school teachers in Tehran's 14th district in the 2018-2019 academic year, which was 694 people. According to the size of the community and according to the table of Krejcie and Morgan, the number of research samples Selected 248 people. Research data collection tool was an Barriers of active teaching questionnaire. Descriptive statistics were first used to analyze the data and Then, according to the nature of the research hypothesis, the Kolmogorov-Smirnov test, the Friedman test and the single-sample T test were used. The result showed that Barriers to use of active teaching methods and techniques Including: Teachers' lack of mastery, Weakness in educational communication, Inadequate training space, Inadequate textbook content and Lack of educational facilities affect the process of teaching –learning and Friedman's test results also showed that there is a significant difference between the priority of research variables in all five factors. All factors were above average and Accordingly, the factor of weakness in establishing educational communication had the highest priority and the factor of lack of mastery of teachers had the lowest priority. Based on the results of the research, it can be said that these factors prevent the implementation of active teaching methods the teaching-learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Active teaching barriers
  • process of teaching –learning
  • Primary education