نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روان شناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2 گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1399-1400 که تعدادشان 17600 نفر بود. 210 شرکتکننده به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تفکر انتقادی فاشیون (1990)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، کیفیت تجارب یادگیری نیومن و نیومن (1993) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) جمعآوری و بوسیله آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار دارند (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که سرمایه روانشناختی در رابطه سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری با تفکر انتقادی نقش میانجی معناداری دارد (01/0P<). نتایج شواهدی را نشان میدهد که سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری از طریق درگیر ساختن دانشجویان در فرآیند یادگیری سازندهگرا روی تفکر انتقادی آنان تاثیر میگذارند و سرمایهروانشناختی با تقویت سازههای مثبت در دانشجویان، نقش سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری را در پیشبینی تفکر انتقادی بیشتر تبیین میکند. لذا به منظور افزایش تفکر انتقادی دانشجویان پیشنهاد میشود به سرزندگی تحصیلی و تجارب یادگیری توجه شود و از طریق مشاوره و آموزش زمینه ارتقاء سرمایه روانشناختی فراهم شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship of academic buoyancy and learning experiences with critical thinking of students in COVID-19: mediating psychological capital
نویسندگان [English]
- Sayd Mahdi Zaeimzadeh 1
- Asghar Jafari 2
1 Department of Psychology, Saveh branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]
critical thinking of students in COVID-19 with the mediating role of psychological capital. Method was correlation. Population were 17600 students of IAU, Tehran- north branch in 2020-2021. 210 participants selected by available sampling. Data were collected by questionnaires of Facione, s (1990) critical thinking, Dehghanizadeh and Hossein Chari, s (2012) academic buoyancy, Newmman and Newmman, s (1993) learning experiences and Lothanz & et al, s (2007) psychological capital and analyzed by Pearson’s correlation and hierarchy regression. The results indicate that there is a positive and significant relationship between academic buoyancy and learning experiences with critical thinking (P<0.01). The results of hierarchy regression showed that psychological capital significantly mediate on relation of academic buoyancy and learning experiences with critical thinking (P<0.01). Results showed evidences that academic buoyancy and learning experiences effect critical thinking through engagement of students in the process of constructive learning and psychological capital through improving positive constructs in students, more explain the role of these variables on critical thinking. In other to increase critical thinking of students, it is suggested pay attention to academic buoyancy and learning experiences and promote psychological capitals through counseling and training.
کلیدواژهها [English]
- Critical thinking
- Academic buoyancy
- Learning experience
- Psychological capital
- COVID-19