نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
2 عضو هیأت علمی و استادیار گروه علوم تربیتی (تکنولوژی آموزشی)، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک
چکیده
این پژوهش با هدف واکاوی رابطه فرهنگ سازمانی با یادگیری ضمنی دوران کرونا در نظام آموزش و پرورش (مطالعه موردی: معلمان مدارس ابتدایی) انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شاغل در مدارس دولتی استان البرز به تعداد 6657 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس جدول کوکران تعداد 363 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و برای سنجش یادگیری ضمنی در سازمان، از پرسشنامه محقق ساخته یادگیری ضمنی استفاده شد. بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با یادگیری ضمنی با همبستگی پیرسون و بررسی توانایی فرهنگ سازمانی در پیشبینی یادگیری ضمنی با تحلیل رگرسیون انجام شده است. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و یادگیری ضمنی در مدرسه ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین فرهنگ سازمانی، میتواند پیشبینیکننده یادگیری ضمنی در مدرسه باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the relationship between organizational culture and tacit learning during the corona era in the education system (case study: primary school teachers)
نویسندگان [English]
- Monire Zamani 1
- Rahim Moradi 2
1 PhD in the field of educational management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Faculty Member and Assistant Professor, Department of Educational Sciences (Educational Technology), Faculty of Humanities, Arak University
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of analyzing the relationship between organizational culture and tacit learning during the corona era in the education system (case study: primary school teachers). The current research is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The statistical population included all the elementary teachers working in public schools of Alborz province, numbering 6657 people, who were selected as the sample of the study by using cluster random sampling method and based on Cochran's table. Denison's Organizational Culture Questionnaire was used to collect data, and implicit learning researcher-made questionnaire was used to measure implicit learning in the organization. Investigating the relationship between organizational culture and implicit learning with Pearson correlation and investigating the ability of organizational culture to predict implicit learning with regression analysis. The results showed that there is a significant relationship between organizational culture and implicit learning in school. Also, organizational culture can predict implicit learning in school.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Culture
- Components of Organizational Culture
- Implicit learning
- Elementary Teachers