نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 کارشناس رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران
چکیده
نقشههای مفهومی یکی از راهبردهای آموزش و یادگیری است که با فعال نگهداشتن فراگیر، یادگیری معنادار را برای او به ارمغان میآورند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تبیین و تحلیل پدیدارشناسانهی تجارب زیسته معلمان از آموزش به کمک نقشه مفهومی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان بیرجند بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند ملاک محور، تعداد 12 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباع نظری دادهها، از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته در پژوهش شرکت داده شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. فرآیند تجزیهوتحلیل دادهها، پس از حذف موارد مشابه و فرمولبندی مفاهیم، منجر به استخراج 600 مفهوم فرعی گردید. نتایج حاصل در ذیل 4 طبقه محوری و 12 مقوله فرعی طبقهبندی شد. طبقات محوری شامل مقولههای؛ 1) معطوف به آموزش، 2) معطوف به یادگیری، 3) معطوف به طراحی و برنامه و 4) معطوف به ارزشیابی بود. بهرهگیری از نقشههای مفهومی در تدریس و با تأکید بر دانشآموز محوری و استفاده از ظرفیت گروه و کارگروهی میتواند در رشد و پرورش خلاقیت دانشآموزان و دستیابی به یادگیری پایدار و عمیق یاری گر فراگیران باشد و همچنین، بر اثربخشی تدریس معلمان بیفزاید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenological investigation of teachers' lived experiences of teaching with a conceptual map
نویسندگان [English]
- Hassan Zabet 1
- Ali akbar Ajam 2
- Parinaz Asadzade 3
1 Master of Educational Research, Payam Noor University, Educational Sciences Department, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Educational sciences Dept., Faculty of Educational Sciences, payam noor University, Tehran, Iran.
3 Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Birjand, Iran.
چکیده [English]
Concept maps are one of the teaching and learning strategies that bring meaningful learning to the learner by activating them. The research aim was to identify, explain and phenomenologically analyze teachers' lived experiences with using the conceptual map on instruction. The research approach was qualitative and phenomenological. The research population was the teachers in the second section of the elementary school in Birjand city, who participated in the research through a semi-structured interview through purposeful criterion-based sampling. The interviews were continued until the theoretical saturation was reached. Then, data was examined using the seven-step Claysey methodology. After removing similar items and formulating concepts, the results led to the extraction of 600 sub-concepts. The results were classified under four main categories and 12 subcategories. The main categories focus on four areas: 1) education, 2) learning, 3) design and program and 4) evaluation. Utilizing concept maps in teaching and emphasizing student-centeredness and using the capacity of groups and working groups can help learners in the growth and development of students' creativity and achieve sustainable and deep learning, and also increase the effectiveness of teachers' teaching
کلیدواژهها [English]
- conceptual map
- qualitative research
- phenomenology
- lived experiences
- Claesian method