مقاله پژوهشی
یاشار مبارکی کلیانی؛ عباس عباس پور؛ نور علی فرخی
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اصیل و تعهد سازمانی کارکنان با متغیر میانجی رضایت شغلی در منطقه 4 آموزش-وپرورش شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزشوپرورش منطقه چهار آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 420 ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اصیل و تعهد سازمانی کارکنان با متغیر میانجی رضایت شغلی در منطقه 4 آموزش-وپرورش شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزشوپرورش منطقه چهار آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 420 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 201 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری اصیل آلیو و همکاران (2007)، تعهد سازمانی آلن و مایر (2007) و رضایت شغلی اسمیت و هیولین (1969) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب (90/0، 88/0، 86/0 صدم) محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و درصد تجمعی) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف و معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزارهای Spss26 و Lisrel انجام شد. نتایج نشان داد که مدل تبیین تعهد سازمانی مبتنی بر رهبری اصیل و رضایت شغلی براساس دادههای تجربی به دست آمده برازش دارد. همچنین نتایج نشان داد بین رهبری اصیل با تعهد سازمانی کارکنان و رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزشوپرورش منطقه 4 شهر تهران رابطه معنا داری وجود دارد. همینطور نشان داد که بین رهبری اصیل و تعهد سازمانی با میانجیگری رضایت شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش منطقه 4 شهر تهران رابطه معنا داری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
زهرا یزدانی؛ حمید رضا مقامی؛ فاطمه جعفرخانی؛ راضیه مردی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی آنلاین بر سطوح یادگیری شناختی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان گرگان بود. روش تحقیق به صورت نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی گرگان در سال تحصیلی 1399-1400 است که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی آنلاین بر سطوح یادگیری شناختی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان گرگان بود. روش تحقیق به صورت نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی گرگان در سال تحصیلی 1399-1400 است که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلاسهای مورد نظر در شبکه دانشآموزی شاد به صورت همزمان و ناهمزمان به صورت مشارکتی برگزار گردید و در ابتدا و انتهای فرآیند تدریس میزان سطوح یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی اندازه گیری شد. ابزار گردآوری پژوهش شامل آزمون پیشرفت سطوح یادگیری معلم ساخته براساس سطوح یادگیری و طبقهبندی بلوم طراحی شده بود که روایی آن مورد تایید متخصصان بوده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمد که نشان از پایایی مطلوب بود. یافتههای تحقیق نشان داد یادگیری مشارکتی آنلاین بر یادگیری دانشآموزان تأثیر مثبت دارد (05/0>p). یادگیری مشارکتی آنلاین بر سطح دانش، ارزشیابی و آفریدن تأثیر معنادار ندارد (P>0.05). یادگیری مشارکتی بر سطح فهمیدن، به کاربستن و تحلیل تأثیر معنادار و مثبت داشته است (05/0>p). بر اساس نتیجه، می توان از روش یادگیری مشارکتی آنلاین برای دروس و مقاطع مختلف تحصیلی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
علیرضا ظهریبان حصاری؛ محمود اکرامی؛ محمدرضا سرمدی
چکیده
پژوهش حاضربا عنوان " رابطه سازنده گرایی وموفقیت در یادگیری برخط با متغیرهای میانجی تعهد دانشجویان برخط،آمادگی وجویادگیری برخط،" است. هدف از این مطالعه، تعیین مدل یابی معادلات ساختاری موفقیت در یادگیری دانشجویان برخط بر پایه سازنده گرایی و متغیرهای واسطه ای، می باشد.جامعه آماری، تمام دانشجویان شاغل به تحصیل دوره های کارشناسی وکارشناسی ...
بیشتر
پژوهش حاضربا عنوان " رابطه سازنده گرایی وموفقیت در یادگیری برخط با متغیرهای میانجی تعهد دانشجویان برخط،آمادگی وجویادگیری برخط،" است. هدف از این مطالعه، تعیین مدل یابی معادلات ساختاری موفقیت در یادگیری دانشجویان برخط بر پایه سازنده گرایی و متغیرهای واسطه ای، می باشد.جامعه آماری، تمام دانشجویان شاغل به تحصیل دوره های کارشناسی وکارشناسی ارشد که در دوره های مجازی آموزش عالی ثبت نام کرده و دست کم آزمون پایان یک ترم تحصیلی را دردوره مجازی(دوره LMS) را گذرانده باشند، هستند و بااستفاده ازامکانات اینترنت وثبت نام در گوگل، پرسشنامه ها توسط پژوهشگر دراختیار دانشجویان قرار گرفته و در محاسبات نهایی مورد استفاده قرار گرفت. ابزار سنجش، پرسشنامه 5 وجهی است که اعتبار یابی و اجرا گردید. براساس یافته های پژوهش، نتایج اجرای تحلیل مسیر، حاکی ازآن است که " سازنده گرایی به صورت غیر مستقیم و از طریق سه متغیر تعهد دانشجویان، آمادگی یادگیری و جو یادگیری برخط بر متغیر موفقیت در یادگیری برخط، تاثیر دارد.
مقاله پژوهشی
حسین امانی؛ علیرضا مطلبی نژاد؛ هاشم فردانش
چکیده
یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه را میتوان بهعنوان یک بازی برای اهداف یادگیری با بهرهگیری از فناوریهای تلفن همراه برای پلت فرم بازی تعریف کرد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه بر میزان یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس کار و فناوری انجام شد. روش تحقیق در چهارچوب مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه را میتوان بهعنوان یک بازی برای اهداف یادگیری با بهرهگیری از فناوریهای تلفن همراه برای پلت فرم بازی تعریف کرد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه بر میزان یادگیری و انگیزه دانشآموزان در درس کار و فناوری انجام شد. روش تحقیق در چهارچوب مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر سال سوم دوره اول دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 139۹-۱۳۹۸ به تعداد 549 نفر بودند، که 40 نفر با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای محقق ساخته است که شامل یک پرسشنامه سنجش میزان یادگیری با محاسبه پایایی بر اساس آلفای کرونباخ 71/ ۰ و یک پرسشنامه سنجش میزان انگیزه با محاسبه پایایی بر اساس آلفای کرونباخ 89/ ۰ است. همچنین برای سنجش اثربخشی بازی تلفن همراه از بازی شبیهساز مزرعه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با کمک صاحبنظران تعیین شد. دادهها به کمک آزمونهای توصیفی و آمار استنباطی مانکوا، استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه بر میزان یادگیری و انگیزه دانشآموزان، اثر معنیداری داشته است. از نتایج بهدستآمده میتوان نتیجهگیری کرد که یادگیری مبتنی بر بازی تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد. این رویکرد پتانسیل قابلتوجهی بر انگیزه دانشآموزان دارد بهطوریکه علاقه دانشآموزان را افزایش و دانشآموزان تلاش و کوشش بیشتری برای اجرای عالی فعالیت از خود نشان میدهند.
مقاله پژوهشی
حسن ضابط؛ علی اکبر عجم؛ پریناز اسعدزاده
چکیده
نقشههای مفهومی یکی از راهبردهای آموزش و یادگیری است که با فعال نگهداشتن فراگیر، یادگیری معنادار را برای او به ارمغان میآورند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تبیین و تحلیل پدیدارشناسانهی تجارب زیسته معلمان از آموزش به کمک نقشه مفهومی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان بیرجند ...
بیشتر
نقشههای مفهومی یکی از راهبردهای آموزش و یادگیری است که با فعال نگهداشتن فراگیر، یادگیری معنادار را برای او به ارمغان میآورند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تبیین و تحلیل پدیدارشناسانهی تجارب زیسته معلمان از آموزش به کمک نقشه مفهومی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان بیرجند بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند ملاک محور، تعداد 12 نفر از معلمان تا رسیدن به اشباع نظری دادهها، از طریق مصاحبه نیم ساختاریافته در پژوهش شرکت داده شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. فرآیند تجزیهوتحلیل دادهها، پس از حذف موارد مشابه و فرمولبندی مفاهیم، منجر به استخراج 600 مفهوم فرعی گردید. نتایج حاصل در ذیل 4 طبقه محوری و 12 مقوله فرعی طبقهبندی شد. طبقات محوری شامل مقولههای؛ 1) معطوف به آموزش، 2) معطوف به یادگیری، 3) معطوف به طراحی و برنامه و 4) معطوف به ارزشیابی بود. بهرهگیری از نقشههای مفهومی در تدریس و با تأکید بر دانشآموز محوری و استفاده از ظرفیت گروه و کارگروهی میتواند در رشد و پرورش خلاقیت دانشآموزان و دستیابی به یادگیری پایدار و عمیق یاری گر فراگیران باشد و همچنین، بر اثربخشی تدریس معلمان بیفزاید.
مقاله پژوهشی
زهرا حیدری؛ زهرا طالب؛ زینب گلزاری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوریهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب میباشد. جامعه مورد بررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزهی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوریهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب میباشد. جامعه مورد بررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزهی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، «کاربردهای هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیاء در آموزش»، «هوش مصنوعی در آموزش»، «آموزش هوشمند»، «فناوری در آموزش» و براساس معیار ورود، 1025 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج درنهایت 56 مقاله به مرحلهی تحلیل نهایی وارد شد. برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از الگوی هفت مرحلهی فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به منظور افزایش اعتبار نتایج از ضریب کاپای کوهن استفاده گردید که میزان توافق میان دو کدگذار 846/0 بدست آمد. درنهایت 15مولفه شناسایی شد که در بُعد مربوط به اینترنت اشیاء با 8 مولفه شامل؛ 1- مدیریت کتابخانه، 2- نظارت بر حضور و غیاب، 3- مدیریت رزرو فضا، 4- مدیریت انرژی ساختمان محیطهای آموزشی 5- امنیت و ایمنی، 6- رصد سلامتی و رضایت فراگیران، 7- آموزش و کلاس درس هوشمند و 8- اتوماسیون و در بُعد مربوط به هوش مصنوعی با 7 مولفه شامل؛ 1-پیشبینی، 2-سیستمهای تدریس هوشمند، 3-سنجش و ارزیابی، 4-سیستمهای تطبیق و شخصیسازی، 5-ربات معلم و چت بات، 6- تجسمها و 7- بلاکچین بود. بنابراین با توجه به شناسایی کاربردها، این دو فناوری هم در بُعد آموزش و یادگیری و هم در بُعد بهبود زیرساختهای موسسات آموزشی نقش مهمی دارند.