مقاله پژوهشی
تحلیلی بر مفهوم تفکر طراحی و ضرورت آن در آموزش

سوسن طالبی؛ محمد رضا نیلی؛ هاشم فردانش

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 10-35

https://doi.org/10.22054/jti.2024.73728.1377

چکیده
  رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئله‌گشایی یادگیرنده‌محور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین الگویی در جهت شناخت شایستگی‌های مدیران مدارس در عصر دیجیتال

آرا مرادی؛ سید جمال بارخدا؛ مهدی صالحی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 36-84

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76728.1411

چکیده
  در پژوهش حاضر به بررسی شایستگی‌های مورد نیاز مدیران مدارس در عصر دیجیتال پرداخته است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش کیفی استفاده‌ شده است. با توجه به اینکه در این پژوهش به برداشت‌ها و تجارب مدیران، مدیرآموزگاران، معاونین و کارشناسان فناوری مدارس از شایستگی‌های مورد نیاز مدیران مدارس مورد تحلیل قرار می-گیرد از این‌رو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی

امیر سبزی پور؛ گلاویژ قادریان؛ کبری احمدی پارسا

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22054/jti.2024.73944.1379

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محتوایی الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ی چهارم ابتدایی شهر پاوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی و امکان سنجی استقرار سیستم آموزش مجازی در مدارس متوسطه دوم شهر کرمانشاه

احسان پروین؛ حسن فاضلی؛ هدایت الله اعتمادی زاده

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 106-122

https://doi.org/10.22054/jti.2023.7258.1116

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی و امکان سنجی استقرار سیستم آمـوزش مجـازی در دبیرستان های استان کرمانشاه بـود . روش انجـام تحقیق توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه اسـتان کرمانشاه اعـم از نظـری ، فنی - حرفه ای ، کار- دانش و با تعداد 175 نفر بود ، که حجم نمونه مطابق جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه تاثیر آموزش به روش بازی‌ غیر دیجیتال، بازی دیجیتال و روش سنتی بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی

حبیب سامیر؛ محسن روشنیان رامین

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 124-145

https://doi.org/10.22054/jti.2024.77336.1423

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر روش بازی غیردیجیتال، بازی دیجیتال و روش سنتی بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان بمپور بود. روش‌این پژوهش شبه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان بمپور به تعداد 50 نفر بود که به صوت تمام شماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی عملکرد سیستم های خبره در کتاب درسی دانشگاهی وب محور و تاثیر آن بر تسهیل عملکرد یادگیری

معصومه السادات ابطحی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، صفحه 146-171

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76040.1402

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کتاب درسی دانشگاهی وب محور بر تسهیل یادگیری تدوین گردیده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق از دو جامعه آماری خبرگان و کارشناسان (دانشگاههای تربیت مدرس و علامه طباطبایی) تهران استفاده شد و در نهایت در گروه دوم 168 نمونه کمی به دست آمد. روش نمونه گیری در حیطه خبرگان، به ...  بیشتر