نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 استادیار گروه تکنولوژی آموزشی ،دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران
3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی آنلاین بر سطوح یادگیری شناختی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان گرگان بود. روش تحقیق به صورت نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی گرگان در سال تحصیلی 1399-1400 است که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلاسهای مورد نظر در شبکه دانشآموزی شاد به صورت همزمان و ناهمزمان به صورت مشارکتی برگزار گردید و در ابتدا و انتهای فرآیند تدریس میزان سطوح یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی اندازه گیری شد. ابزار گردآوری پژوهش شامل آزمون پیشرفت سطوح یادگیری معلم ساخته براساس سطوح یادگیری و طبقهبندی بلوم طراحی شده بود که روایی آن مورد تایید متخصصان بوده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 70/0 به دست آمد که نشان از پایایی مطلوب بود. یافتههای تحقیق نشان داد یادگیری مشارکتی آنلاین بر یادگیری دانشآموزان تأثیر مثبت دارد (05/0>p). یادگیری مشارکتی آنلاین بر سطح دانش، ارزشیابی و آفریدن تأثیر معنادار ندارد (P>0.05). یادگیری مشارکتی بر سطح فهمیدن، به کاربستن و تحلیل تأثیر معنادار و مثبت داشته است (05/0>p). بر اساس نتیجه، می توان از روش یادگیری مشارکتی آنلاین برای دروس و مقاطع مختلف تحصیلی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of online cooperative learning on the cognitive learning levels of fifth grade students in Gorgan cit
نویسندگان [English]
- zahra yazdani 1
- Fatemeh jafarkhani 2
- Razieh Mardi 3
1 Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Educational Technology, School of Psychology and Educational Sciences, Member of the research core on localization, design and production of digital educational media based on Iranian Islamic culture, Allameh
3 M.A. at Knowledge & Information Sciences, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the effect of online collaborative learning on cognitive learning levels in the fifth grade students of Gorgan city. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all fifth grade students of Gorgan in the academic year of 2019-2019, 30 people (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) were selected as a sample using the available sampling method and were divided into two experimental and control groups. they got. The desired classes in the happy student network were held simultaneously and asynchronously in a cooperative manner, and at the beginning and end of the teaching process, the level of learning of the students in the experimental science course was measured. The research collection tool included the test of the progress of the teacher's learning levels based on the learning levels and Bloom's classification. Research findings showed that online cooperative learning has a positive effect on students' learning (p<0.05). Online collaborative learning has no significant effect on the level of knowledge, evaluation and creation (P>0.05). Collaborative learning has had a significant and positive effect on the level of understanding, application and analysis (p<0.05). Based on the result, the online collaborative learning method can be used for different subjects and levels of education.
کلیدواژهها [English]
- Online cooperative learning
- learning levels
- science lesson
- students